Gå direkt till innehåll
Ann Hallenberg flyttar in på Drottningholmsteatern

Pressmeddelande -

Ann Hallenberg flyttar in på Drottningholmsteatern

Med mindre än två veckor kvar till premiär har repetitionerna av Ariodante flyttat in på Drottningholmsteaterns scen. Den internationella operastjärnan Ann Hallenberg sjunger titelrollen, Nicola Raab regisserar och Linus Fellbom står för ljus och scenografi på den historiska scenen. Tillfälle till intervjuer och foto finns.

Repetitionerna av Händels Ariodante har pågått på repsal sedan midsommar, och nu är sångare och musiker på plats i världsarvet Drottningholmsteatern.

Ann Hallenberg är Artist in Residence på Drottningholmsteatern. Hon har en lång relation till den historiska scenen och sjöng senaste här i en konsert år 2014.

– Det känns helt fantastiskt att komma tillbaka till Drottningholmsteatern med Ariodanteoch med ett så magnifikt konstnärligt team. Det här är den absolut bästa scenen för att sjunga barockopera, och jag har provat många, säger Ann Hallenberg.

I Ariodante medverkar Drottningholmsteaterns orkester på tidstypiska instrument under ledning av den hyllade brittiske dirigenten Ian Page. På scenen får internationella operastjärnor sällskap av fyra dansare. Operan regisseras av internationellt erkända och prisbelönta Nicola Raab, den magnifika kostymen görs av Gesine Völlm och för dekor och ljus står svenske Linus Fellbom. Med utgångspunkt i Drottningholmsteaterns unika miljö tar det konstnärliga teamet med publiken med på en resa där barockfasaden långsamt skalas av och teatern öppnas för samtiden.

Ann Hallenberg är en lysande internationell operastjärna men fortfarande något av en doldis i svenskt kulturliv. Hennes karriär har tagit henne till världens främsta operascener, festivaler och konserthus och gett henne strålande recensioner för sina framträdanden. Hon är en lyrisk mezzosopran och har specialiserat sig på en repertoar av tidig musik, vilket gjort henne känd som en av världens främsta barocksångerskor. Ann har gjort mer än 40 inspelningar för CD och DVD, och hon har två gånger vunnit The International Opera Awards i kategorien Best Operatic Recital.

Ariodante är en av Händels mest spelade operor. Det är ett verk med underskön barockmusik och en handling på liv och död. Operan utspelar sig i ett medeltida Skottland där korsriddaren Ariodante är förälskad i prinsessan Ginevra som oskyldigt anklagas för otrohet. Det är kärlek, förvecklingar, svek och hämnd genom tre akter innan de två älskande till slut får varandra. Operan uruppfördes år 1735 på Covent Garden och spelades för första gången i Sverige på Drottningholmsteatern år 1964.

Esprit! bjuder på introduktioner före föreställningarna. Bland annat kommer musikkritikern och skribenten Camilla Lundberg att berätta om barockoperans könsrollsanarki.

Ariodante

Premiär den 3 augusti.

Spelas sedan varannan dag till och med den 17 augusti.

Musik:Georg Friedrich Händel

Dirigent: Ian Page

Regi: Nicola Raab

Koreografi: Caroline Finn

Ljus och scenografi: Linus Fellbom

Kostym: Gesine Völlm

Mask och peruk: Sofia Ranow

I rollerna: Johannes Weisser, Roberta Mameli, Francesca Aspromonte, Ann Hallenberg, Martin Vanberg, ChristopheDumeaux,Olof Lilja.

Dansare.

Drottningholmsteaterns orkester.

Med stöd från Drottningholmsteaterns Vänner ur Stiftelsen Henrik Nordmarks fond.

Med stöd från Barbro Osher Pro Suecia Foundation.

För mer information eller intervjuer, kontakta gärna: Elin West, Drottningholms Slottsteater, 0733 50 26 25, elin.west@dtm.se


Drottningholms Slottsteater är både en unik 1700-talsteater och en högst levande scen, väl förankrad i samtiden. Teatern erbjuder föreställningar, visningar och evenemang året om. Läs mer på www.dtm.se 

Om du inte vill ha pressinformation från Drottningholmsteatern, följ länken nedan.

Kontakter

Eva Lundgren

Eva Lundgren

Presskontakt Kommunikation och försäljning 08 556 931 07

Drottningholms Slottsteater är både en unik 1700-talsteater och en högst levande scen, väl förankrad i samtiden

Drottningholms Slottsteater uppfördes 1766 för drottning Lovisa Ulrika. Byggnaden gömmer en lekfull interiör. I salongen finns målade marmoreringar, konsoler i papier maché och pilastrar av gips. Scenen har ett genialt maskineri, helt i trä, som än idag drivs för hand. Gångspel, valsar, trummor, block, rep och motvikter får det stora maskineriet att arbeta. Det finns ett trettiotal scenbilder bevarade - en kulissvärld anpassad till 1700-talets repertoar.

Teaterns första glansperiod inleddes 1777 av Gustaf III. Med hjälp av skådespelare som Monvel, kompositörer som Naumann och Kraus, balettmästaren Gallodier och arkitekten Desprez skapade han en svensk teater- och operakonst på Drottningholm. Här spelades också Glucks senaste operor, fransk opéra comique och pantomimbaletter fram till Gustaf III:s död 1792. Därefter föll teaterbyggnaden i glömska.

1921 klev litteraturhistorikern Agne Beijer in genom dörren och fann den unika teatern orörd sedan 1700-talets slut. Efter byte av rep i maskineriet, installation av elektriskt ljus och varsam rengöring öppnades teatern igen. Under 1920- och 30-talen gavs divertissement och changements à vue, scenbyten inför öppen ridå, för att visa upp den återigen glansfulla teatern.

Drottningholms Slottsteater
Box 6
178 02 Drottningholm