Gå direkt till innehåll
Ann Hallenberg i Ariodante på Drottningholmsteatern 2019
Ann Hallenberg i Ariodante på Drottningholmsteatern 2019

Pressmeddelande -

Ann Hallenberg prisas av Tidskriften Opera

Nu är det klart att Ann Hallenberg är vinnare av Operapriset 2019 som delas ut av Tidskriften Opera. Läsarna har röstat fram mezzosopranen för hennes prestation på Drottningholms Slottsteater, där hon förra sommaren sjöng titelrollen i Ariodante. Prisutdelning sker i samband med en solokonsert på Drottningholmsteatern den 29 augusti.

Tidskriften Operas recensent skrev: När Ann Hallenberg framför ’Scherza infida’ i andra akten når stämningen sin höjdpunkt. Här försätts publiken i ett evigt ögonblick bortom tid och rum, där uttryck som andlös inte räcker till.

Solokonserten den 29 augusti går under namnet Donne disprezzate, barockens rasande hjältinnor. När den världsledande mezzosopranen gör en solokonsert i Sverige för första gången på flera år blir det på historiska Drottningholmsteatern, där hon också är Artist in Residence. Konserten framförs av Ann Hallenberg och Drottningholmsteaterns orkester, dirigent är Stefano Montanari. Det blir arior av bland andra Torri, Orlandi och Giacomelli.

– Under åren har jag umgåtts med många av barockoperans hjältinnor. De är förtvivlade, rasande och har gott om anledningar till ett rejält sammanbrott! Vem känner inte Fedras passion, Dejaniras fasa, Medeas hat och Irenes smärta?Händel är som alltid den store mästaren i att teckna kvinnoporträtt som berör oss, men på barockhimmelen lyser mängder av andra stjärnor som vi knappt kan namnen på, säger Ann Hallenberg.

Ann Hallenberg är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Hon har nu etablerat sig som en av världens ledande mezzosopraner, och är mer känd utomlands än i Sverige. Säsongen 2020 gör Ann Hallenberg titelrollen i Händels Agrippina på Drottningholms Slottsteater.

Ann Hallenberg sjunger med förkärlek tidig musik av Monteverdi, Purcell, Händel, Vivaldi, Bach och Gluck, men hon har även sjungit i operor av Mozart, Rossini och Bizet. Hennes stora genombrott kom när hon 2003 med kort varsel i Zürich ersatte Cecilia Bartoli som Piacere (Njutningen) i vid ett framförande av Händels oratorium Il Trionfo del Tempo e del Disinganno. Hallenberg sjunger samma roll på Emmanuelle Haïms prisade skivinspelning från 2006.

Hallenberg gästspelar på en mängd ledande operascener som La Scala i Milano, Teatro La Fenice i Venedig, Opéra National de Paris, Bayerische Staatsoper i München och Staatsoper Berlin. Hennes konsertrepertoar är omfattande och även här sjunger hon med all världens ledande orkestrar, som till exempel Berliner Philharmoniker, samt med barockensembler som Les Talens Lyriques, Il Pomo d´Oro och Europa Galante. Ann Hallenberg medverkar på ett 40-tal cd- och dvd-inspelningar. Hennes solo-cd Agrippina blev utsedd till Best Operatic Recital av Opera International Awards i London, våren 2016. Redan två år tidigare hade Ann Hallenberg vunnit samma pris i denna tävling, då för albumet Carnevale 1729.

Solokonsert med Ann Hallenberg

Donne disprezzate
Barockens rasande hjältinnor
​Lördagen den 29 augusti kl 19.00
​Ann Hallenberg och Drottningholmsteaterns orkester
​Dirigent: Stefano Montanari

Introduktion före föreställning av Holger Schmitt-Hallenberg
​Post-concert talk med Ann Hallenberg och Stefano Montanari
​Biljetterna släpps den 18 mars

Med stöd från Drottningholmsteaterns Vänner ur Stiftelsen Henrik Nordmarks fond

För mer information om konserten eller intervju med Ann Hallenberg, kontakta gärna:
Elin West, press Drottningholms Slottsteater, 0733 50 26 25, elin.west@dtm.seFör mer information om Operapriset, kontakta gärna:
Sören Tranberg, chefredaktör Tidskriften Opera, 0709-67 58 63, st@tidskriftenopera.nu

Ämnen

Kategorier


Drottningholms Slottsteater är både en unik 1700-talsteater och en högst levande scen, väl förankrad i samtiden. Teatern erbjuder föreställningar, visningar och evenemang året om. Läs mer på www.dtm.se 

Om du inte vill ha pressinformation från Drottningholmsteatern, följ länken nedan.

Kontakter

Eva Lundgren

Eva Lundgren

Presskontakt Kommunikation och försäljning 08 556 931 07

Relaterat innehåll

Drottningholms Slottsteater är både en unik 1700-talsteater och en högst levande scen, väl förankrad i samtiden

Drottningholms Slottsteater uppfördes 1766 för drottning Lovisa Ulrika. Byggnaden gömmer en lekfull interiör. I salongen finns målade marmoreringar, konsoler i papier maché och pilastrar av gips. Scenen har ett genialt maskineri, helt i trä, som än idag drivs för hand. Gångspel, valsar, trummor, block, rep och motvikter får det stora maskineriet att arbeta. Det finns ett trettiotal scenbilder bevarade - en kulissvärld anpassad till 1700-talets repertoar.

Teaterns första glansperiod inleddes 1777 av Gustaf III. Med hjälp av skådespelare som Monvel, kompositörer som Naumann och Kraus, balettmästaren Gallodier och arkitekten Desprez skapade han en svensk teater- och operakonst på Drottningholm. Här spelades också Glucks senaste operor, fransk opéra comique och pantomimbaletter fram till Gustaf III:s död 1792. Därefter föll teaterbyggnaden i glömska.

1921 klev litteraturhistorikern Agne Beijer in genom dörren och fann den unika teatern orörd sedan 1700-talets slut. Efter byte av rep i maskineriet, installation av elektriskt ljus och varsam rengöring öppnades teatern igen. Under 1920- och 30-talen gavs divertissement och changements à vue, scenbyten inför öppen ridå, för att visa upp den återigen glansfulla teatern.

Drottningholms Slottsteater
Box 6
178 02 Drottningholm