Gå direkt till innehåll
GamifyUs-besökarna jublade när Beteendelabbet presenterade resultatet av sitt nudging-experiment.
GamifyUs-besökarna jublade när Beteendelabbet presenterade resultatet av sitt nudging-experiment.

Pressmeddelande -

​Så lockades 90 % av GamifyUs-besökarna att välja vegetariskt

På årets GamifyUs deltog besökarna utan att själva veta om det i ett nudging-experiment som gick ut på att få dem att välja vegetariskt. Detta slog väldigt väl ut ­– hela 90 procent valde vegetariskt framför kött! Ett otroligt resultat som åstadkoms genom att det vegetariska alternativet var förvalt i anmälningsformuläret, något som visar att det med små medel går att påverka individers val.

Nudging fick stort utrymme på årets GamifyUs-konferens som hölls på Stockholmsmässan den 5 december. Vad deltagarna inte visste om var att de bara genom att anmäla sig deltog i ett experiment om nudging, som ju handlar om att påverka individers val utan att de själva är medvetna om det. På anmälningsformuläret var vegetarisk mat förvalt, så ville man äta kött istället var man tvungen att göra ett aktivt val. Detta resulterade i att 90 procent av besökarna valde vegetariskt – att jämföra med året innan då endast 12 procent gjorde detsamma. Men då var istället kött det förvalda matalternativet.

– Resultatet presenterades för de förvånade gästerna under Beteendelabbets keynote-presentation och resulterade i stort jubel och applåder. Flera av gästerna beskrev detta som en av dagens höjdpunkter, så vi hoppas kunna inspirera fler konferenser att göra likadant, säger Sara Ek som är projektledare för GamifyUs.

Det var Beteendelabbet, Sveriges första beteendebyrå, som hjälpte till med att iscensätta detta lyckade nudging-experiment under GamifyUs. Resultatet visar hur enkelt det kan vara att ”knuffa” individer till att göra ett i det här fallet mer hållbart matval. Av både miljö- och hälsoskäl uppger många i undersökningar att de kan tänka sig att välja vegetariskt, men trots det är det få som går från vilja till handling. Det är ju som bekant alltid enklare att köra på i gamla invanda hjulspår. En liten ”knuff” i rätt riktning är alltså allt som behövs, så nudging är ett effektivt instrument som garanterat är här för att stanna.

– Varje människa har makten att själv bestämma över sin vardag, men ibland kan antalet beslut vara överväldigande och då går många val på automatik. Det finns därför en oerhörd potential i att göra dessa beslut mer hållbara, säger Linda Lindström som är beteendestrateg och medgrundare av Beteendelabbet.

Läs mer om GamifyUs: https://www.gamifyus.se/

Kontakt:
Linda Lindström, Beteendelabbet 0707-258949 linda@beteendelabbet.se
Sara Ek, projektledare GamifyUs 0707-894197 sara.ek@stockholmsmassan.se

Ämnen

Regioner


Möten i världsklass
Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.
Vi ser fram emot att träffa dig!

Kontakter

Ronja Nyström

Ronja Nyström

Presskontakt PR- & Pressansvarig 070-789 42 86

Nordens största mötesplats

Stockholmsmässan är Nordens största mäss- och kongressanläggning med 70 000 kvm utställningsyta. Årligen arrangerar vi branschledande mässor samt nationella och internationella konferenser och event. Mäss- och kongressanläggningen är certifierade enligt ISO 20121 – hållbarhet vid evenemang.

Stockholmsmässan
Mässvägen 1
125 80 Stockholm
Sweden
Besök våra andra nyhetsrum