För ett år sedan satt han inne - nu signar han med Amuse

Press Release   •   Aug 02, 2017 08:00 GMT

Adel, aktuell med singeln "Skina".

Adel är ett nytt rappande stjärnskott på den svenska hiphopscenen. 24-åringen från Husby började skriva texter och spela in låtar för att fördriva tiden när han avtjänade ett fängelsestraff. Adel fann där en ny passion och något nytt att lägga sin energi på - något där han kunde bearbeta sin brokiga bakgrund på ett kreativt sätt. Tillsammans med producenten Prodotto Di Superti (Simon Superti) så skapades plötsligt magi och ett eget unikt sound, som de själva kallar “gangster-pop”, föddes.

Debutsingeln “Skina” bygger på en stark text i kombination med en refräng som fastnar och ett melodiskt beat. Låten handlar om den ständiga kampen med att försöka vända allt det negativa till något positivt och om hoppet som ändå alltid finns kvar.

Låten spelades in på endast två timmar under en nattsession i studion. Efter att demon läckt, blev den snabbt populär och fick över en halv miljon visningar på Youtube innan den läckta versionen plockats ned. Den färdiga debutsingeln lades sedan ut på Spotify med hjälp av Amuse. Skina har redan fått 500.000 spelningar på Spotify och spelas överallt - från Husby till Malmö.

“Vi är extremt nyfikna på ny hiphop och nya artister, och det är det Adel ger oss. Något nytt och äkta” säger Andreas Ahlenius, ansvarig för Amuse label som nu samarbetar med Adel och Prodotto Di Superti.

“Skina för mig handlar om framgång genom motgångar. Om att överkomma hinder” säger Adel själv om debutsingeln. “För, en dag ska vi alla skina”.

Amuse är världens första mobila skivbolag. Genom sin banbrytande app erbjuder Amuse alla artister gratis musikdistribution globalt med möjligheten att bli upptäckt. Läs mer om Amuse på amuse.io.

Comments (0)