Svensk betalkoncern expanderar genom förvärv i Asien

Press Release   •   Aug 07, 2015 10:00 CEST

Den svenska betalkoncernen Bambora fortsätter sin internationella expansion genom förvärv av det Australienska betalföretaget IP Payments. IP Payments erbjuder innovativa betalningslösningar som förenklar e-handel och mobil handel för företag och butiker genom unika moln-baserade tjänster. Uppköpet är ett led i Bamboras expansion i regionen och en möjlighet för betalkoncernen att stärka sitt erbjudande inom e-handel.

Uppköpet av IP Payments är Bamboras andra förvärv på den Australienska marknaden, då man sedan maj 2014 också äger Keycorp.

– Den Australienska betalningsmarknaden delar många likheter med vår här i norra Europa, vilket gör den extra attraktiv för oss på Bambora. Kombinationen av IP Payments marknadsledande kompetens inom e-handel tillsammans med Bamboras unika och skalbara teknologi gör att vi kan etablera oss i Stillahavsregionen med ett mycket starkt erbjudande både till fysiska butiker och kedjor, såväl som till e-handlare, samt mot den växande mobila handeln, säger Johan Tjärnberg, vd på Bambora Group.

IP Payments har snabbt etablerat sig som en marknadsledande leverantör av innovativa betalningslösningar som gjort det enklare för företag att växa sin e-handel i Australien. För den nordiska marknaden innebär Bamboras förvärv av IP Payments att man ytterligare förstärker sitt erbjudande inom e- och mobilhandel, vilket hjälper små och stora handlare att utveckla sin digitala affär, både på nätet och i mobilen.

Om IP Payments

IP Payments grundades 2004 och levererar molnbaserad betallösningar för online-handel såsom payment gateways, PCI-miljöer och tokeniseringslösningar, automatiserade kundfordringar och återkommande betalningar.

Bambora ägs av Nordic Capital Fond VIII och består av en konsolidering av företagen Samport, MPS, ePay, DK Online, Keycorp, Euroline och IP Payments, som tillsammans hanterar över 3 miljarder transaktioner, varav cirka 50 procent är online. Detta gör Bambora till störst i Sverige på betaltransaktioner online. Bambora har över 450 anställda i fem länder.