Epson België

Duivels dilemma: het tv-toestel of de home cinema projector?

Persbericht   •   mei 25, 2016 09:30 CEST

De komende weken zijn alle ogen gericht op onze nationale voetbalploeg. Ben jij één van die lucky bastards die een zitje wisten te bemachtigen in de stadions waarin onze voetbalhelden aantreden? Proficiat! De minder gelukkigen onder ons hoeven echter niet te treuren: er bestaan tal van waardige alternatieven! Zo heb je uiteraard het televisietoestel, én de home cinema projector. Een televisietoestel heb je ongetwijfeld al. Maar ben je voor de ultieme voetbalervaring niet beter af met een home cinema projector? Epson zet de voor- en nadelen graag op een rijtje.

Het beeldformaat

De belangrijkste reden om een home cinema projector in huis te halen is het indrukwekkend grote beeld. Met een projector kan je, afhankelijk van het model, een beeld van 30 tot 300” inch (0,78 tot 7,62 m) doorsnee weergeven. Zeer weinig tv-toestellen doen beter, of ze zijn praktisch onbetaalbaar. Let wel: een groot geprojecteerd beeld vraagt minimaal om een Full HD-resolutie van 1.920 bij 1.080 pixels of zelfs de WUXGA display resolutie van 1.920 x 1.200 pixels.

Pump up the volume

De audio-weergave van een projector is vaak minimaal door de kleine speakers, als ze al aanwezig zijn. Je hebt dus een extern audiosysteem nodig voor een optimale audioweergave. Maar hetzelfde geldt voor het tv-toestel, dat mét soundbar betere televisiegeluiden produceert.

Flexibele opstelling

De flexibele opstelling en de beperkte ruimte die hij inneemt, maken van de home cinema projector een aantrekkelijk object. Sommige projectoren bevestig je aan het plafond, andere haal je speciaal uit de kast voor je filmavondje. De enige vereiste is een lege muur of een oprolbaar scherm. In sommige projectoren is een automatische verticale en handmatige horizontale keystone-correctie ingebouwd, waardoor je projector niet loodrecht voor het scherm hoeft te staan.

Gordijnen gewenst

Een ander belangrijk punt is de lichtinval. Wanneer je de home cinema projector in een kamer installeert met veel lichtinval, en zonder verduisteringsmogelijkheden, moet je vooral rekening houden met een goede lichtopbrengst (uitgedrukt in lumen). Een projector is geen televisietoestel én dus geen directe lichtbron die licht naar je ogen stuurt. De helderheid ligt lager en wordt dus eerder beïnvloed door invallend licht. De meeste hedendaagse projectoren voor thuisgebruik hebben een lichtopbrengst tussen de 2.000 en 3.000 lumen. Wil je de Rode Duivels toejuichen in een woonkamer met veel invallend daglicht of in een tuin, dan is een projector met een hogere lichtopbrengst (> 2000 lumen) wenselijk voor een beter resultaat.

Een home cinema projector is geen tv

Een projector is geen televisie en beschikt dus niet over een ingebouwde tuner voor het ontvangen van tv-zenders. Een projector is een hub waarop verschillende bronnen, zoals een tv-decoder of een DVD-speler, aangesloten kunnen worden. Gelukkig kan dat tegenwoordig draadloos!

Het prijskaartje

Een goede projector is helaas niet goedkoop, maar dat principe gaat ook op voor een tv-toestel. Voor een projector met een indrukwekkende beeldkwaliteit in zowel 2D als 3D, betaal je al makkelijk 1.800 euro. Maar dan bezit je wel de crème de la crème van de thuisbioscopen: geen rommelige kabels meer, geïntegreerde 20 watt stereo luidsprekers én een 'real-time' Wireless HD-verbinding waarmee content direct en zonder beeldvertraging wordt weergegeven.

Rode Duivels op een projector of een tv?

Hoewel een projector een indrukwekkende home cinema-ervaring kan bieden is deze niet voor iedereen weggelegd. Je moet er de ruimte én de ping ping voor hebben. Maar nood breekt wet: voor de die hard voetbalfans is er nu een Full HD projector van nog geen 600 euro op de markt die elk tv-toestel makkelijk buitenspel zet. Snel beslissen is de boodschap, want onze Rode Duivels warmen zich al op voor hun eerste EK-match.

Over Epson
Epson is wereldleider op het gebied van imaging en innovatie en heeft een uitgebreid productassortiment van inkjetprinters en printersystemen, 3LCD-projectoren en industriële robots en andere microapparatuur. Epson streeft ernaar de visie van klanten over de hele wereld te verbreden en biedt klanten in het bedrijfsleven, de handel en industrie een hoge waarde op basis van compacte, energiezuinige en nauwkeurige technologieën.

De Epson-groep, geleid door het in Japan gevestigde Seiko Epson Corporation, telt wereldwijd meer dan 73.000 werknemers in 94 bedrijven, en is trots op zijn continue bijdrage aan het milieu in het algemeen en de gemeenschappen waarin de groep actief is.

Over Epson Europe
Epson Europe B.V., gevestigd in Amsterdam, is het regionale hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten, Rusland en Afrika. Met een personeelsbestand van 1.700 werknemers behaalde Epson Europe in het boekjaar 2013 een omzet van 1.517 miljard euro. http://www.epson.eu

Ecologische Visie 2050