Epson België

Hoge kostprijs van inktpatronen is grootste printfrustratie bij studenten

Persbericht   •   sep 13, 2016 09:10 CEST

Ruime enquête legt beperkte kennis van studenten over printermarkt bloot

• 65% van studenten vindt kostprijs van inktpatronen te hoog
  • Bijna de helft denkt dat inkjetprinters op termijn duurder zijn dan laserprinters
  • Meer dan de helft gebruikt hun printer vier jaar of langer
  • Bijna helft studenten print geregeld in copyshops
  • Meerderheid van studenten drukt bewust zwart-wit en dubbelzijdig af

65% van de studenten vindt de kostprijs voor het vervangen van inktpatronen te duur. Dat is ook meteen hun grootste frustratie, zo blijkt uit een grootschalige enquête die Epson in samenwerking met mediagroep Guido uitvoerde. De tweede grootste frustratie, dat de printer te traag print, leeft bij slechts 37% van de bevraagde studenten. Maar als het de aankoop van een nieuwe printer betreft, is diezelfde student nauwelijks bereid om meer dan honderd euro hiervoor neer te leggen.

“De gemiddelde student kampt duidelijk met een beperkte kennis over de beschikbare printers”, zegt Dominic Schouterden, Branch Office Manager van Epson Europe, bijkantoor België, “door net iets meer uit te geven bij de aankoop van een printer kan de student honderden euro’s besparen achteraf. Er zijn vandaag al consumentenprinters op de markt met een inktvoorraad van 2 jaar. Die zijn een energiezuinig en kostenefficiënt alternatief voor printers met dure en snel te vervangen inktpatronen.”

Die gebrekkige kennis manifesteert zich ook op andere vlakken, stelt Dominic Schouterden vast: “Zo denkt slechts een klein percentage dat op lange termijn een inkjetprinter goedkoper is dan een laserprinter, terwijl intussen allang is bewezen dat je met inkjets op termijn altijd goedkoper af bent. Zo moet 45% van de studenten hun inktpatronen vervangen binnen de drie maanden, en nog eens 28% binnen de zes maanden, terwijl bij onze nieuwe printers met inktanksysteem de inkt slechts om de 2 jaar moet worden bijgevuld.”

Printers moeten lang meegaan

Uit de studie blijkt ook dat 72% van de studenten pas de printer vervangt als die niet meer te herstellen valt. Te dure inkt blijkt slechts bij 17% van de studenten een reden om over te schakelen naar een ander toestel. Mede daardoor wordt het gemiddelde toestel volgens deze enquête minstens vier jaar gebruikt.

Als dan toch een nieuw toestel wordt gekocht, is de aankoopprijs alweer het belangrijkste criterium. Ook al is de prijs van de inktpatronen hun grootste frustratie, toch speelt deze kostprijs een veel minder grote rol bij hun aankoopbeslissing.

Een positieve vaststelling: de meeste studenten zijn wel kost- en milieubewust bij het afdrukken zelf. 72% drukt documenten standaard in zwart-wit af, en 67% print dubbelzijdig. Meer dan de helft (57%) schakelt ook steeds de printer uit als die niet in gebruik is.

Geen reclame aub

Gevraagd waar ze hun documenten afdrukken, antwoordde bijna de helft (49%) ‘in een copyshop’. 41% heeft een eigen printer thuis, en 34% gebruikt de printer op school. Nog een opvallende vaststelling: meer dan de helft (50,4 %) van de studenten wil geen reclame op zijn kopies, ook al maken die de prijs per kopie veel goedkoper.

Het onderzoek werd uitgevoerd door studentenblad Guido in opdracht van Epson. 1.000 studenten uit het Nederlandstalig en Franstalig secundair en hoger/universitair onderwijs vulden de enquête in tussen juni en augustus 2016.

Meer cijfers uit de enquête kunt u bij Whizpr opvragen.

Over Epson
Epson is wereldwijd toonaangevend op het gebied van innovatie en toegewijd om de visie en verwachtingen van klanten op het gebied van printing, visuele communicatie, kwaliteit van leven en productie te overtreffen. Het productassortiment van Epson bestaat uit inkjetprinters, printsystemen, 3LCD-projectoren, industriële robots, multimediabrillen en sensorsystemen die zijn gebaseerd op compacte, energiebesparende en nauwkeurige technologieën.

De Epson-groep, geleid door het in Japan gevestigde Seiko Epson Corporation, telt wereldwijd bijna 67.000 werknemers in 90 bedrijven en is trots op zijn bijdrage aan de gemeenschappen waarin de groep actief is en zijn voortdurende inspanningen om de milieubelasting te beperken.

Over Epson Europe

Epson Europe B.V., gevestigd in Amsterdam, is het regionale hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten, Rusland en Afrika. Met een personeelsbestand van 1.700 werknemers behaalde Epson Europe in het boekjaar 2015 een omzet van 1.577 miljard euro.

Ecologische Visie 2050