Sony toont bijzondere beelden van nooit eerder vertoonde IJslandse ijsgrotten

• De schoonheid van de grotten van Vatnajokull, een van de grootste gletsjers van Europa, wordt zichtbaar door zeer scherpe fotografie.
  • De sensor bevindt zich in het hart van elke camera en is bepalend voor het vastleggen van de details in de foto’s. Dankzij innovaties aan de sensor-technologie kunnen fotografen met de nieuwste camera's van Sony ook bij weinig belichting haarscherpe foto’s nemen.

Met de vernieuwde camerasensor-technologie van Sony zijn er nog nooit eerder vertoonde beelden van de Ijslandse grotten vastgelegd. In deze fotoreeks worden de fijne details van de ijsgrotten in Vatnajokull, IJsland weergegeven. Elk jaar verschuift en verandert de Vatnajokull-gletsjer, waardoor complexe grotsystemen gedurende slechts enkele weken bloot komen te liggen. Ook de stromende watervallen en ijzige tunnels zijn gefotografeerd.

Fotograaf Mikael Buck en de lokale gidsen Einar Runar Sigurdsson en Helen Maria verkenden de ijsgrotten aan de hand van Sony's digitale camera's, waaronder de α7R II, die een van achteren verlichte full-frame sensor bevat en een hoge resolutie heeft. Tevens namen zij de RX10 II en de RX100 IV mee. Deze compacte modellen zijn voorzien van een gestapelde Exmor RS CMOS-sensor en daardoor zeer geschikt bij omstandigheden met weinig licht. De foto’s zijn geproduceerd zonder gebruik te maken van externe hulpmiddelen. Er is enkel met het natuurlijke licht uit de ijsgrotten gewerkt.

In de fotoreeks zijn de grotten tot leven gebracht, waarbij de curven van de sculpturen, de structuur van de ijspegels en marmerachtige textuur van de grotmuren zichtbaar zijn. De waterwegen die in de bevroren grotten stromen, maar ook de watervallen die de blauwe muren van de grot transformeren, zijn op beeld vastgelegd. Buck heeft ook foto's genomen van een ervaren plaatselijke klimmer die de ijzige muren beklom om de omvang van de grot te demonstreren.

Helen Maria van Local Guide – IJslands oudste berggidsenbedrijf – zegt hierover: “Ik verken deze ijsgrotten nu al jaren met Local Guide. In deze grotten mogen vertoeven is echt een privilege. Wetende dat het om een dergelijk vluchtig fenomeen gaat, maakt het zelfs nog meer bijzonder – de mogelijkheid om deze natuur nu meer gedetailleerd vast te leggen dankzij de sensortechnologie van Sony is een mooie ervaring.”

Yann Salmon Legagneur, hoofd Product Marketing, Digital Imaging voor Sony Europa, vervolgt: “Deze foto's zouden enkele jaren geleden niet mogelijk zijn geweest zonder een omvangrijke kit, verlichting en andere toebehoren naar de gletsjer mee te nemen - wat een fotograaf alleen maar zou belasten. De sensoren in Sony’s α7- en RX-camera's zorgen ervoor dat een fotograaf alleen een camera met een kleine vormfactor nodig heeft. Met de mogelijkheden voor low light-fotografie kunnen prachtige beelden zoals deze worden vastgelegd.

Sony & sensor-technologie

Als innovator in sensor-technologie en productie is Sony er trots op de grenzen aan sensor-ontwikkeling te hebben verlegd. Dankzij verbeteringen op dit gebied zijn foto's zoals deze nu mogelijk. Sensoren zijn een essentieel onderdeel van de cameraprestaties en door dit jaar twee nieuwe geavanceerde sensoren op de markt te brengen kan Sony zijn groei in de digitale beeldvormingsindustrie voortzetten.

• dsc-rx100m4
  • dsc-rx10m2
  • a7rii

Sony Corporation is een toonaangevende fabrikant van audio-, video-, game- en communicatieproducten en belangrijke IT-producten voor particuliere en zakelijke gebruikers. Met de activiteiten op het gebied van muziek, beeld en computerentertainment en met de online activiteiten is Sony wereldwijd marktleider in elektronica en entertainment. Sony had een geconsolideerde jaaromzet van ongeveer USD 75 miljard voor het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2014. Wereldwijde website van Sony: http://www.sony.net/.