De toekomst van leren is duaal, digitaal en internationaal

Duaal leren – Internationale dimensie

Voor het eerst sinds het startschot werd gegeven voor duaal leren in 2016, wordt er door Syntra Vlaanderen een internationale samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt met SBB. Beide organisaties willen zich inzetten om grensoverschrijdende leertrajecten mogelijk te maken en te bevorderen voor en bij leerlingen in een duaal leren traject. “Dit is een mooie stimulans in de bevordering van de internationale mobiliteit van Vlaamse en Nederlandse studenten in het beroepsonderwijs”, aldus Gerrit Veneboer, directeur uitvoering SBB.

Duaal leren & nieuwe economische realiteit

Momenteel vinden grote economische omwentelingen en veranderingen plaats, mede door de huidige technologische revolutie. “Ook onderwijsvormen zijn op zoek naar een aanpassing aan deze nieuwe economische wereld” aldus Bruno Tindemans, CEO van Syntra Vlaanderen. De vraag naar nieuwe en innovatieve manieren van onderwijs, uit zich oa. in de steeds groeiende belangstelling voor “apprenticeships”, met bijvoorbeeld het GAN-netwerk. We willen jongeren op deze manier maximaal voorbereiden op de wereld van morgen.

Belang van digitalisering

Een tweede belangrijke beweging is het inzetten van nieuwe technologieën, zoals het inzetten van AI en VR. Niet alleen voor de inhoudelijke component van het onderwijs is dit belangrijk, maar ook in onze rol als regisseur ziet SVL hier grote potentieel weggelegd. Samen met onze Nederlandse collega’s, willen we technologie inzetten in oa. het kader van de coördinatie van werkplekken.

duaal leren: internationaal en digitaal - praktijkvoorbeeld

Het onderneming Aertssen waar de ondertekening van de overeenkomst plaatsvond, is een mooi voorbeeld van het samengaan van duaal leren. De mentor, de heer Eddy Verdurmen,zet zich in voor het opleiden van bouwplaatsmachinisten en gaat vanaf volgende week met een nieuwe duale leerling aan het werk. “Naast de puur praktische kennis, brengen we de jongere ook teamspirit en werkethos” bij.

Onderwerpen

• School

• syntra vlaanderen
  • samenwerkingsakkoord
  • duaal leren

Syntra Vlaanderen is een verzelfstandigd Agentschap van de Vlaamse Overheid, beleidsdomein Werk en Sociale Economie. Het agentschap is een innovatief en inspirerend regieagentschap inzake duaal leren en ondernemersvorming in Vlaanderen. Syntra Vlaanderen wil via een sterk netwerk alle relevante spelers met elkaar verbinden, inspireren en zo kennis samenbrengen.

De visie op opleiden vertrekt vanuit de idee waarbij de lerende/ondernemer centraal staat en zijn eigen opleidingstraject in handen neemt om zich voor te bereiden op de wereld van morgen. Digitale technologie neemt hierbij een belangrijke plaats in. Het brengt de opleiding dichter bij de lerende (leren en begeleiden op afstand), maakt een flexibele manier van opleiden mogelijk (vb op het tempo van de lerende) en laat toe het totale opleidingstraject op te volgen vanuit verschillende invalshoeken.

Perscontacten

Karolien Waegeman