Cavotec Connectors fortsätter att expandera med nya lokaler i södra Sverige

Press Release   •   Feb 24, 2010 10:00 GMT

“Vi har åtnjutit en konstant stadig tillväxt de sista 20-åren och våra nya lokaler representerar ett ytterligare steg i vår utveckling,”säger Cavotec Connectors verkställande direktör, Mats Tegnér.

Etablerad år 1991, blev Cavotec Connectors sex år senare helägd av det globala engineering-gruppen Cavotec MSL. Initialt sysslesatte de endast två personer och idag består företaget av 18 personer.

Cavotec Connectors utvecklar och tillverkar elektriska kontaktdon och uttagscentraler upp till 600 Amp och 15 000 V.

Flytten innebär att Cavotec Connectors utökar sina lokaler ifrån 650 m2 till 2000 m2. Företagets förra lokaler var lokaliserade i Dalby, Sverige.

Cavotec Connectors nya adress är:

Meteorvägen 5, SE-245 34 Staffanstorp, Sweden

Telephone +46 46 202 112  Fax: +46 46 200 303

Email: connectors@cavotec.com

Den tekniska utvecklingen av kontakdon hos Cavotec Connectors har lett till  applikationer inom ett stort antal segment som hamnar, flygplatser, gruvor och tunnelbyggen, olja och gas samt generell industri. Bland kunderna kan nämnas ABB, Konecranes, Atlas Copco, Sandvik, Hyundai, Bombardier, Mitsubishi, NCC, Skanska och Siemens.

Företaget leverar utrustning för landström till containerfartyg och kryssningsfartyg, där den levererade strömeffekten motsvarar en mindre stad. Cavotec Connectors kontaktdon används av hamnar i Los Angeles, Long Beach, Alaska, Kina och Australien.

I Sverige används de även till landström för färjor i Stockholm, Göteborg och Helsingborg.

Cavotec Connectors tillverkar och utvecklar även produkter för tunnel- och gruvapplikationer i Afrika, Kina, Europa samt Central-  och Sydamerika.

Offshore och energiprojekt i Kanada, Kina, Nordsjön och Mexikanska gulfen använder  Cavotec Connectors produkter på samma sätt som stålverk och aluminiumverk över hela världen.

Nyutvecklade produkter såsom Cavotec Connector’s smarta Push/Pull teknologi är utrustade med fiberoptik (FO), både externa och integrerade och en ny serie  explosionsäkra kontaktdon (Ex-proof / ATEX).

Cavotec’s smarta Push/Pull PC6 för 7.2 kV/540V teknologi är försedd med integrerad  FO. Lösningen består av expanded-beamteknologi. Med hög resistanskraft mot damm, debris och vibrationer, är enheterna designade för multimode  50µm/62.5µm och single mode fiber. Typisk förlust är mindre än 1.5 dB. Det utbytbara linssystemet gör det möjligt att byta skadade linser utan att behöva byta ingående FO delar och deras hermafroditiska design reducerar antalet reservdelar.

Cavotec Connectors’s explosionsäkra kontakdon är utvecklade och designade för att användas i miljöer med risk för explosion och är Exd IIc T3 klassade. De finns i följande utförande, 1-poligt max 690V AC/660 A, 3-fas 690V AC/200 A, 18 poliga 500V AC eller 25 poliga 50 V AC. Kontaktdonen är försedda med en bajonettring för att fixera stickpropp-uttag, ringen är försedd med stoppskruv för att låsa bajonettringen. Kontakdonen använder samma isolatorkonfigurationer som PC2 och används både för  “offshore” och landbaserade applikationer. Materialet är marinaluminium som i alla andra Cavotec Connectors produkter och är klassad IP66.

Cavotec MSL är en ledande global industrikoncern, leverera innovativa och miljövänliga system för sjöfart, flygplatser, gruvdrift, och allmänna industrisektorerna.

Comments (0)