Nordiska Spel S.R.L

Pressrelease angående SVT Plus program 2016-02-18

Press Release   •   Feb 22, 2016 15:06 GMT

Först och främst vill vi be om ursäkt till de fåtal kunder som inte har varit nöjda med sin upplevelse av oss som bolag. De brister vi hade under sommaren 2015 har vi under hösten arbetat hårt med. Nu har vi alla våra rutiner och system på plats. Vår kundtjänst är troligtvis den bästa i branschen och vi är idag otroligt stolta över Nordiska Spel som spelbolag. Under våren kommer våra kunder bjudas på de där lilla extra så att alla känner sig välkomnade. Målet att bli världens bästa spelbolag står kvar, och det kommer fortsätta lottas ut storslagna priser till lyckliga spelare. Nordiska Spel ska vara en aktör att räkna med på spelmarknaden.

Om du som kund, myndighet eller partner har några frågor är ni välkomna att maila oss på PR@nordiskaspel.com där ditt ärende kommer tas hand om på bästa sätt. Det går även bra att ringa vår kundtjänst.

Nordiska Spel bedriver försäljning av prenumerationslotter samt onlinespel mot flera marknader, däribland privatpersoner med svenska telefonnummer. Spelen som Nordiska Spel marknadsför via sina olika varumärken hyrs av stora och välrenommerade spelaktörer, däribland NetEnt, BetSoft, Euromillions, Powerball, Euro Jackpot och Pariplay.

Nordiska Spel marknadsför dessa spel via telemarketing där prospekt som samlas in via olika tävlingar och undersökningar på internet rings upp och erbjuds deltagande i lotteriet. I lotteriet är krav på deltagande, beroende på varumärke, minst 2-4 månader. Det finns ingen bindningstid utan det är istället en uppsägningstid.

Kunderna har möjligheten att direkt i samtal med våra återförsäljare säga upp sina så att de inte är med längre än minsta möjliga period. Nordiska Spel tillämpar även en 14 dagars ångerrätt, trots att det inte finns något krav på detta ur juridisk mening då bolaget är etablerat utanför Europa.

Vinsterna i lotteriet slumpas ut och vinstplanen består i att 20-70 % av omsättningen ska delas ut. Alla deltagare är garanterade vinst under sina första 2-4 månaders deltagande (beroende på vilket varumärke de spelar på). Vinnare presenteras på http://nordiskaspel.com/, och vinstnummer presenteras efter varje dragning på respektive varumärkes hemsida.

Vinnare över en viss summa rings upp och gratuleras och tillfrågas om de får presenteras på hemsidan. Flera vinnare av stora summor har valt att vara anonyma och inte velat presenteras på hemsidan. Under den senaste tiden har sättet som vinsterna presenteras på hemsidan utvecklats och Nordiska Spel strävar alltid efter att vara så transparenta som möjligt.

Vi har i tidigare pressutskick förklarat dessa omständigheter och har jobbat hårt för att skapa ett välfungerande och uppskattat spelföretag under hela hösten och vintern. Detta har lyckats mycket bra och den senaste tiden har allting fungerat väl. Kundtjänsten svarar per telefon inom ett fåtal minuter, mail besvaras inom 24 timmar och en livechatt har upprättats på http://nordiskaspel.com/ för att kunna tillgodose supportärenden så smidigt som möjligt.

Nordiska Spel innehar ett speltillstånd i Costa Rica sedan 2004 och ingår i den Maltesiska koncernen NG International Ltd. som även innehar ett 100 % ägande i bolaget. Tillståndet tillåter försäljning och tillhandahållande av onlinespel av slumpartad karaktär för kunder utanför Costa Rica, Nederländerna, Holland, Frankrike och Spanien så länge kunddatabasen lagras på servrar inom landets gränser. Självklart efterlevs dessa krav. Nordiska Spels återförsäljare sitter utanför de länder som marknadsföring bedrivs mot.

Detta innebär att ingen verksamhet av eller för Nordiska Spel bedrivs inom länder vars spelregleringar förbjuder sådan verksamhet. I Sverige specifikt så har alltså inga olagliga handlingar begåtts och kommer ej heller att göras i framtiden.

Kritiken i inslagen I SR Ekot, P1 och även Expressen beskrivs verksamheten som olaglig. Detta är direkt felaktiga påståenden och baseras enligt inslagen enbart på olika myndigheters åsikter, däribland Tillsynsmyndigheten och Lotteriinspektionen.

Dessa är statliga myndigheter vars uppgift är att övervaka marknaden och de har ingen rätt att göra offentliga ställningstaganden av denna karaktär. Nordiska Spel välkomnar polisutredningen då vi är övertygade om att den, om den överhuvudtaget genomförs, kommer visa på det vi kontinuerligt har förklarat för de som har efterfrågat information; Nordiska Spel har inte bedrivit olaglig verksamhet, och kommer inte heller i framtiden att göra det. Att det skulle vara olagligt att bedriva vinstdrivande spelverksamhet är vidare ett otvivelaktigt felaktigt påstående. Det räcker med att ta en snabb titt i årsredovisningen hos världens spelbolag för att förstå att det är helt orimligt att det skulle anses vara olagligt. Faktum är att det till och med finns vinstdrivande spelbolag noterade på den svenska börsen. Även dessa innehar speltillstånd utanför Sverige, och flera av de stora bolagen delar spelleverantörer med oss.

Påståenden om uteblivna vinster är vidare ett vanligt uppkommande argument. ALLA spelarkonton som har deltagit under en viss minimiperiod har tilldelats vinst enligt vinstgarantin. Påståenden som säger annat är direkt felaktiga och känner någon kund hos oss att detta inte stämmer är de varmt välkomna att kontakta vår support så utreder vi ärendet inom 48 timmar. Då vi uteslutande använder oss av välrenommerade spelaktörer som garanterar oss rättvisa spel är vi helt säkra på att våra spel bedrivs på rätt sätt. Angående det manus som har publicerats av media är det skrivet av en av Nordiska Spels före detta återförsäljare.

Samarbetet är avslutat just på grund av den marknadsföringstekniken de använde sig av, som vi självklart tar avstånd ifrån. Det är i synnerhet påståenden som att; garantera en specifik vinstpott (som självklart avgörs av hur många som deltar, utdelningen är omsättningsbaserad), garantera höga vinster och påstå att upplevelseerbjudandet är någonting annat än det faktiskt är.

Det tidigare samarbetet mellan Nordiska Spel och Upplevelse.com tas också upp i inslaget. Det samarbetet är avslutat sedan tidig höst 2015 på grund av missnöje från kunder och istället har ett nytt samarbete med ett företag inom upplevelsebranschen påbörjats.

Vi hoppas på att media kan bedöma Nordiska Spel utifrån en mer objektiv synvinkel i framtiden.

Om oss

NordiskaSpel.com ingår i NG International koncernen vilken är baserad på Malta och därmed följer EU:s lagar och regler. Licensinnehavare för själva lotteriet och spelen är det helägda dotterbolaget Nordiska Spel SRL., med licens sedan 2004 på Costa Rica med registreringsnummer 3-102-63531 och registrerad address på Barrio dent montes de oca San Jose Costa Rica. Leverantör av spel och lotto är XKL / Bunbury Ventures SRL.