3 leverer superkapacitet med 5G-teknologi på Roskilde Festival

Roskilde Festival danner i disse dage rammen om en teknologisk europapremiere. I samarbejde med netværksleverandøren Huawei live-tester teleselskabet 3 teknisk udstyr, som senere vil kunne bruges til udrulning af 5G. De foreløbige målinger viser, at 3 kan firdoble hastigheden i musikområdet med det nye udstyr kaldet Massive MIMO.

5G forventes først lanceret til den bredere befolkning i 2020, men teleselskabet 3 giver et glimt af fremtiden på dette års Roskilde Festival, som netop er skudt i gang. Til denne lejlighed har 3 i samarbejde med den globale netværksleverandør Huawei importeret Massive MIMO (multiple-input and multiple-output) -udstyr, som de har sat op i fem master i musikområdet på festivalen. Indtil nu har Massive MIMO kun været testet i mindre skala, og Roskilde bliver således den første kommercielle test af Massive MIMO i Europa, hvor udstyret skal være med til at supportere netværket på en større begivenhed med mere end 10.000 deltagere. 3 estimerer, at der vil være ca. 40.000 kunder tilstede i løbet af dette års festival.

”Massive MIMO betegnes som nøgleteknologi til implementeringen af 5G, når den tid kommer. Vi er derfor meget begejstrede for at kunne teste det allerede nu. Det kan vi, fordi udstyret er kompatibelt med det spektrum, vi har i 2600 mHz TDD-båndet. De foreløbige målinger viser fremragende resultater, hvor vi leverer download-hastigheder, som er fire gange højere end leverancerne på samme master ved sidste års festival,” fortæller Stefan Ring Støhrmann, som er ansvarlige for 3’s netværk på Roskilde Festival.

• Gennemsnitlig brugers download-hastighed på masterne med Massive MIMO: 30 Mbps.
  • Gennemsnitlig brugers download-hastighed på masterne, når Massive MIMO er slået fra: 7,7 Mbps.

Opdeling af netværk giver flere fordele
Huawei har leveret udstyret til testen af Massive MIMO, og her glæder man sig også over europapremieren:

“Huawei er spændt på at give de første danske kunder et glimt af teknologien bag fremtidens 5G-netværk og ønsker alle en god festival”, siger CEO Jason Lan, Huawei Denmark.

Essensen i Massive MIMO er, at udstyret besidder mange flere antenner end traditionelt 4G-udstyr og samtidig benytter avancerede signalbehandlingsteknikker til at levere en forbindelse til mange flere brugere samtidigt. Med denne teknik kan udstyret nemlig genbruge samme frekvensrum på samme tid via de mange antenner.

”Massive MIMO betyder kort sagt, at flere 3-kunder på stedet får en bedre upload og download oplevelse – ikke kun målt på hastighed og kapacitet men også på stabilitet og pålidelighed i form af minimal forsinkelse. Fordelen ved Massive MIMO er, at brugerne ikke ’forstyrrer’ hinanden, da de modtager hvert deres signal fra hver deres antenne på den samme mast. Vi får dermed et højt bundniveau for rigtig mange brugere, og det er essentielt for os på en festival som Roskilde. Dermed udnytter vi vores netværksressourcer optimalt og beviser, at vi kan nå rigtig langt med vores 4G-netværk,” forklarer Stefan Ring Støhrmann fra 3.

Om Massive MIMO på Roskilde Festival

• Første kommercielle lancering i Europa ved en større begivenhed med titusindvis af brugere samlet samme sted
  • Opsat på fem master i musikområdet på festivalpladsen
  • Udstyret er leveret af og implementeret i 3’s netværk i samarbejde med Huawei