Databoom på årets Smukfest i bøgeskoven

Der blev filmet og uploadet billeder til de sociale medier som aldrig før i bøgeskoven til årets Smukfest. Helt nye målinger fra teleselskabet 3 viser, at de glade festivalgængere slog sidste års rekord i dataforbrug på festivalen og brugte i alt 15,9 TB, som svarer til en persons uafbrudte streaming af Netflix i 294 antal døgn.

Da over 50.000 glade festivaldeltagere i sidste uge indtog bøgeskoven i Skanderborg til årets Smukfest, blev der blandt 3´s kunder brugt massivt mere data på festivalen i forhold til 2016. Fra festivalens start til slut er der gået 15,9 TB data igennem 3’ netværk. Dermed er forbruget 24 % højere end sidste års rekord og svarer til en persons uafbrudte streaming af Netflix i 294 døgn.

”Igen i år glødede mobiltelefonerne under årets Smukfest. Lørdag var dagen, hvor festivalgæsterne fik uploadet flest festivaløjeblikke, da der gik 2,94 TB data igennem, hvilket er en absolut rekord for en dags databrug på festivalen. Til sammenligning så blev der lørdag på festivalen brugt mere data på én dag, end der blev brugt på hele Smukfest i 2013,” siger Stefan Ring Støhrmann, der er ansvarlig for 3’s netværksopsætning på Smukfest.

Kreativ mastopsætning
Hele otte mobile master var rullet ind for at sørge for optimal dækning til 3’s kunder og samtidig sikre, at dækningen i resten af Skanderborg ikke blev mærket af det massive dataforbrug på festivalen. Hos 3 havde man igen forventet en stigning i dataforbruget og derfor opgraderet med en ekstra mast i det nye campingområde ”Skovlunden”.

”De massive stigninger i mobilforbruget på Smukfest år efter år betyder, at vi hele tiden analyserer netværket, vurderer vores placeringer af master og planlægger eventuelle opgraderinger – og i et terræn som bøgeskoven kræver det altså ekstra kreativitet. Vores master er derfor også placeret rundt i træerne som supplement til de mobile master på jorden for at sikre at dækningen er helt i top,” forklarer Stefan.

Festivaldeltagerne praler
At dataforbruget støt vokser på festivaler kan hænge sammen med, at danskerne i højere grad deler billeder og film, når de er til events og festivaler. En undersøgelse 3 har foretaget i samarbejde Wilke viser, at over 74% af de danske festivaldeltagere deler billeder for at vise andre, hvor fedt de har det på festival. Kun 10% oplader billeder for at vise deres forældre, at de har det godt på festivalen.

Fakta

• Der blev brugt 15,9 TB data på hele festivalen, hvilket svarer til ca. 24 % mere datatrafik i forhold til SF2016. Tallene fra dette års Smukfest er målt fra lørdag d. 5. august kl 8.00 til mandag d. 14. august kl. 8.00.
  • Der blev sendt og modtaget 12,8 TB data på hele SF2016.
  • Ca. 80-85 % af datavolumen er 4G-trafik.
  • Mellem kl. 12:00 og 13:00 lørdag d. 12 blev der sendt og modtaget 207 GB data. Dette er rekorden for en time på dette års Smukfest og svarer til en persons streaming af Netflix i hele 6 døgn.
  • Der var 24 % flere sms’er i år end i 2016.
  • Mellem kl. 22:00 og 23:00 fredag d. 11, var der mere end 8200 talekald.
  • Top 3-mobiler svarende til 53 % af 3’s kunders mobiler på Smukfest:
  1. iPhone 6
  2. iPhone 6S
  3. iPhone 5S
  • 90% af brugerne på vores SF2017 netværk har en 4G mobil.

Om Wilke-undersøgelsen:

• Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke for teleselskabet 3 i juni 2017. Der er gennemført i alt 500 interviews med danskere, der har været på musikfestival inden for de sidste fem år. Her følger et uddrag af undersøgelsen:

Hvorfor uploader du billeder på festivaler?

• For at fortælle mine venner, som ikke er på festival, hvor fedt jeg har det 37 %
  • For at fortælle mine forældre at jeg har det godt 8 %
  • For at dele mine festivaloplevelser med mine følgere 37 %
  • For at få nye følgere på sociale medier (f.eks. instagram, twitter osv.) 3 %
  • For at deltage i konkurrencer 3 %
  • For at få mit billede op på storskærme på festivalen 2 %
  • For at blogge/vlogge om mine oplevelser 1 %
  • Jeg bruger uploader ikke billeder/bruger kun min telefon til opkald 36 %
  • Andet 3 %

Kontakt Lotus Ankjær Hedebroe, Communications Advisor, 3 Danmark, e-mail:lotus.hedebroe@3.dk, mobil: 31 20 08 48.

• events

• Midtjylland