Undersøgelse: Danskerne går glip af besparelser på deres internet

50 procent af danskerne synes, at det er besværligt at få overblik over de forskellige internetløsninger på markedet, viser en ny undersøgelse. Det uoverskuelige marked kan ende med at koste forbrugerne dyrt, men mobilt bredbånd kan være en nem og billig løsning for de fleste.

Næsten halvdelen af danskerne har en fornemmelse af besvær, når de skal skabe overblik over udbuddet af internet. Det viser en ny undersøgelse foretaget blandt 2000 danskere af analysebureauet Userneeds på vegne af teleselskabet 3.

Kun 7,5 procent af danskerne synes, at det er meget nemt at få overblik over de forskellige internetløsninger på markedet, mens hele 50 procent af de adspurgte i undersøgelsen synes, at det er enten besværligt eller meget besværligt. Og det svært gennemskuelige marked går ifølge 3 ud over forbrugerne, som risikerer at betale for meget for deres internet.

”Jeg kan godt forstå forvirringen. Der findes mange teknologier og tilbud derude, og man kan let komme i tvivl om, hvad ens behov er, og hvad der er tilgængeligt på ens adresse. Når markedet er så uoverskueligt, er det svært at vide, om man betaler for meget, og det betyder, at mange danskere går glip af besparelser, og måske endda også går glip af bedre forbindelser,” siger David Elsass, der er direktør for privatmarkedet hos 3.

Gider ikke bruge tid på tjek

Den nye undersøgelse viser, at den hyppigste årsag til, at danskerne ikke undersøger markedet for billigere eller bedre internetløsninger, er, at de ikke gider at bruge tid på det.

”Vi har fuld forståelse for, at research på internetløsninger får pulsen til at stige hos de færreste. Internet skal bare virke, så man kan bruge sin tid på det, der er vigtigt. En nem genvej vil for de fleste være en mobil løsning. Så skal de ikke bekymre sig om, hvilke kabler der er tilgængelige eller skal graves ned i deres nærområde,” siger David fra 3 og fortsætter:

”Hos 3 har vi lanceret en mobil bredbåndsløsning, som vi kalder ’Internet til hjemmet’. Der er data nok i pakken til de fleste typer hjem, og vores mobilnetværk er efterhånden blevet så godt, at vi kan levere en rigtig god forbindelse til langt de fleste hjem. Og så er den samtidig kåret som en af de billigste på markedet,” siger David Elsass.

Fakta om ’Internet til hjemmet’ hos 3

• Koster 230 kr. om måneden for 1 TB data
  • Hvis kunderne bruger 1 TB, kan de vælge at fortsætte med nedsat hastighed på 2 Mbit/s eller tilkøbe mere data til resten af måneden
  • Kan bruges i hele Danmark
  • Kunderne får Huaweis B525 router gratis med i abonnementet (værdi: 1.699 kr.)

Fakta om undersøgelsen

• Undersøgelsen er gennemført af Userneeds på vegne af teleselskabet 3 i marts og april 2019 og er foretaget repræsentativt blandt 2000 danskere fra hele landet, ligeligt fordelt på køn og alder.
Hvordan synes du, det er at få overblik over de forskellige internetløsninger på markedet?
Meget nemt 7,5 %
Nemt 30,4 %
Besværligt 37,9 %
Meget besværligt 11,6 %
Ved ikke 12,5 %
Har du undersøgt, om du kan få en bedre internetløsning til dit hjem end din nuværende?
Ja, men det er for dyrt 13,7 %
Ja, men det er ikke muligt på min adresse 14,2 %
Ja, men jeg synes, det er uoverskueligt 6,3 %
Ja, jeg har bestilt en ny internetløsning 2,4 %
Nej, jeg tror ikke, der er bedre løsninger 18,9 %
Nej, jeg er bundet af min nuværende løsning 10,4 %
Nej, jeg ønsker ikke at bruge tid på at undersøge det 19,4 %
Nej, det er for besværligt at skifte udbyder 10,1 %
Andet 4,6 %
Har du undersøgt, om du kan få en billigere internetløsning til dit hjem end din nuværende?
Ja, men jeg var usikker på, om jeg kan få samme kvalitet af internet 11,3 %
Ja, men der var ingen mulighed for billigere internetløsning på min adresse 16,7 %
Ja, men jeg synes, det er uoverskueligt 7,3 %
Nej, jeg tror, jeg har den billigst mulige løsning 18,4 %