Kom ud af starthullerne: Boligen skal energirenoveres i år

Nyhed   •   Feb 14, 2017 13:43 CET

Isolering, varmepumper eller måske nye vinduer? Der er flere former for energirenovering du kan få både energitilskud og håndværkerfradrag til. Men du skal gå i gang i år. Når kalenderen skriver 2018 er det nemlig slut med det grønne håndværkerfradrag, som giver dig op til 12.000 kroner i fradrag.

2017 er det sidste år, hvor du kan få både energitilskud og grønt håndværkerfradrag, når du energirenoverer boligen.

Hos 3byggetilbud.dk, der formidler alle typer af byggeopgaver, opfordrer man derfor danskerne til at sætte deres energirenoveringer i gang allerede nu:

”Har man en energirenovering på tegnebrættet, så er det bare om at komme ud af starthullerne. Hvis du skal have op til 12.000 kroner i håndværkerfradrag skal arbejdet være udført inden udgangen af 2017, og vi ved af erfaring at håndværkerne får travlt lige inden en fradragsordning udløber, så det er om at være tidligt ude,” fortæller Maria Carlsen, som er kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk.

Få op til 12.000 kroner i håndværkerfradrag

I 2017 er det sidste år med det grønne håndværkerfradrag. Ordningen betyder 12.000 kroner i fradrag på håndværkerens løn, når der udføres renoveringsopgaver, der gør boligen mere grøn eller klimavenlig. Alle personer over 18 år i husstanden kan benytte sig af fradragsordningen, som dækker de fleste former for isolering, opsætning af varmepumper, vinduesudskiftning, men også energirådgivning og etablering af bredbåndsnet.

Tilskud til energirenovering

Håndværkerfradraget kan kombineres med et energitilskud til energirenovering. Som en del af en energispareaftale udbetaler energiselskaberne nemlig et kontant tilskud beregnet efter, hvor mange kilowatt-timer (kWh) din energirenovering sparer årligt. Jo større energibesparelsen er desto højere tilskud får du. Energispareaftalen er netop blevet forlænget og gælder nu frem til 2020. Du kan derfor med fordel både søge om energitilskud og bruge håndværkerfradraget til lønudgifterne. Med energitilskuddet er det dog meget vigtigt, at man ansøger inden materialer bestilles og arbejde igangsættes ellers kan man ikke få energitilskud.

Så meget sparer du ved at energirenovere i år:

Vi har samlet nogle eksempler på gennemsnitsbesparelser ved isolerings- og varmepumpeopgaver, hvor der både er energitilskud og håndværkerfradrag at hente:

Isolering: Håndværkerfradrag og energitilskud kan søges på næsten alle former for isoleringsopgaver – både hulmursisolering, isolering af ydervægge og af tagkonstruktionen.

Eksempel 1: Isolering af 60 m2 hulmur med glasuld.

Samlet udgift:9.400 kr.
Fradragsberettiget arbejdsløn:5.000 kr.
Årlig energibesparelse: 4.800 kWh
Energitilskud:1680 kr.

Eksempel 2: Efterisolering af 80 m2 tagkonstruktion med granulat.

Samlet udgift:9.750 kr.
Fradragsberettiget arbejdsløn:4000 kr.
Årlig energibesparelse:2890 kWh
Energitilskud:1.098 kr.

Varmepumper:
 Udskifter du en varmekilde til en mere energibesparende model, kan du ved nogle udskiftninger kombinere håndværkerfradrag og energitilskud. Det gælder blandt andet ved tilslutning af en varmepumpe. Hvor stort et energitilskud du får afhænger af, hvilken varmekilde du har i boligen i dag.

Eksempel 3: Konvertering fra oliefyr til en luft/vand-varmepumpe.

Samlet udgift:104.000 kr.
Fradragsberettiget arbejdsløn:12.000 kr.
Årlig energibesparelse:25.000 kWh
Energitilskud:9.600 kr.

Eksempel 4: Konvertering fra el-opvarmning til en luft/luft-varmepumpe.

Samlet udgift:19.500 kr.
Fradragsberettiget arbejdsløn:4.400 kr.