En daglig kamp

Nyhed   •   Jan 12, 2017 14:06 CET

Rose Achilla har ikke et nemt liv. Hver dag kæmper hun sammen med sine 12 børnebørn for at få bare en lille smule at spise.

Rose Achilla gemmer sig for den brændende sol i skyggen af et træ i den lille by Abim i Karamoja i det nordlige Uganda. Hun sidder sammen med fem børn. Hun er 78 år gammel, men har alligevel ansvaret for at tage sig af alle sine 12 børnebørn.

Børnenes forældre, Roses egne børn, er alle døde. Den barske virkelighed i det ekstremt fattige Karamoja har kostet dem livet. Ét barn døde af Ebola. Et andet blev dræbt i en af de mange blodige konflikter, som har hærget specielt denne del af Uganda. Et tredje barn fik en ufarlig sygdom syg, men døde af den forkerte medicin.

Der er dage hvor vi ikke får mad

Karamoja har en blodig historie og halter derfor udviklingsmæssigt efter resten af Uganda. I dag er der fred i regionen, men Rose må alligevel kæmpe for at familien kan overleve. Deres største udfordring er at finde mad.

”Der er dage, hvor vi ikke får noget at spise. Børnene er underernærede og bliver hele tiden syge, men vi har ikke råd til at købe medicin og sende dem til lægen”, fortæller Rose med et smertefuldt blik i øjnene.

På jorden ved siden af hende ligger et glas med medicin til behandling af et slangebid. Slangen bed Rose imens hun var ude for at samle græs. Den slags græs man bruger til at lave tage på hytterne i Karamoja, og som hun håbede at kunne sælge og på den måde få lidt mad til børnene.

Nu er hun afkræftet og har sendt syv af børnene ud for at lede efter mad eller brænde som de kan sælge.

Vi kan hjælpe Rose og andre fattige familier i Karamoja

I Uganda lever omkring 20 pct. af befolkningen under fattigdomsgrænsen, men i det nordlige Uganda, i Karamoja regionen, er tallet oppe på 75 pct. af befolkningen.

Karamoja er en meget isoleret region, hvor man stadig lever på traditionel vis som kvægnomader med en smule landbrug. På grund af tørke og klimaforandringer, har høsten ofte slået fejl og karamojongernes levemåde er truet.

Med støtte fra Danmarks Indsamling 2017 kan vi hjælpe familier i Karamoja. Vi vil undervise familierne i bedre dyrkningsmetoder, lære dem at lave køkkenhaver med forskellige grøntsager, der tåler klimaet bedre og opbevare såsæd til næste høst. Det er med til at give familierne en bedre og mere varieret kost, og mad på bordet – også når der er tørke.

Danmarks indsamling 2017: Intet barn må sulte

Mere end 90 millioner børn under fem år er faretruende undervægtige, og næsten hvert andet dødsfald (45 pct.) blandt børn under fem år kan relateres direkte til sult.

Derfor er bekæmpelsen af sult blandt børn temaet for Danmarks Indsamling 2017, der begynder i januar og kulminerer i det store indsamlingsshow lørdag den 4. februar på DR1.

Om Danmarks Indsamling:

Danmarks Indsamling er en fælles indsamling til fordel for udviklingslandene i Afrika, Asien og Latinamerika, som DR og 12 af Danmarks største humanitære organisationer står bag. Organisationerne arbejder for at hjælpe landene ud af fattigdom, hjælpe de mest udsatte mennesker til en fremtid og fremme FNs globale udviklingsmål. Siden 2007 har danskerne med Danmarks Indsamling bidraget med mere end 869 millioner kroner, og hjulpet flere end syv millioner mennesker til en bedre tilværelse. I 2016 samlede danskerne over 97 mio. kroner ind under temaet ’10 år mod fattigdom’.

De 12 deltagende organisationer er: ADRA Danmark, BØRNEfonden, CARE Danmark, Dansk Flygtningehjælp, Folkekirkens Nødhjælp, Læger uden Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, Red Barnet, Røde Kors, SOS Børnebyerne, og UNICEF. Desuden kan 10 % af det indsamlede beløb søges af mindre organisationer til langsigtede udviklingsprojekter, der lever op til indsamlingens kriterier og årets tema.

Kommentarer (0)