Historisk dag for ADRA Business

Torsdag den 8. december underskrev ADRA Danmark en aftale med Babcock SDA University i Nigeria, som vil give studerende og arbejdsløse unge mulighed for at starte egen virksomhed.

ADRA Business har, med danishknowhow som underleverandør, forpligtet sig til at udarbejde en forretningsplan for Babcock Ingrower, som er et nyt flereårigt koncept, hvor landbrugsstuderende og arbejdsløse unge fra landsbyerne i nærområdet bliver uddannet til at starte egne virksomheder inden for landbruget.

Babcock SDA University er Nigerias største privat drevne universitet med 12.000 kostelever, og egenproduktion af mange produkter heriblandt adskillige landbrugsvarer. Universitetet tilbyder blandt andet en 5 årig landbrugsuddannelse med 1 års praktik. Eleverne i Ingrower konceptet vil blive uddannet i 1½ til 2 år inden de starter deres egen virksomhed. Under uddannelsen får de deres eget stykke jord til dyrkning, og de er garanteret afsætning af afgrøderne, så eleven kan klare sig selv og samtidig får lagt penge til side til deres eget projekt. Eleven skal udarbejde sin egen forretningsplan, som ligger til grund for at de efterfølgende kan starte for sig selv.

Aftalen blev underskrevet på Skodsborg Kurhotel, hvor 31 interesserede forretningsfolk, investeringsfonde, finansinstitutioner, eksportråd og private deltog for at høre om Ingrower konceptet. Første fase af Babcock Ingrower omfatter en investering på 17 mio. kr, som rejses i en kombination af Babcock Universitetets egen investering, danske investorer og lån i Nigeria samt Danmark.

Universitetet har fået tilbudt et meget stort område til opdyrkning, så der fremover ligeledes vil være mulighed for mange nye mindre virksomheder. Markedet i Nigeria for landbrugsvarer er stort og 70% af kyllinger importeres fra Kina og Sydamerika, så potentialet for egenproduktion er meget stort. Babcock Ingrower vil fokusere på grønsagsproduktion og hønseopdræt, og vil have eget slagteri til kyllingerne. Desuden er Kentucky Fried Chiken meget interesseret i at aftage alle de produkter de kan få fra produktionen. Alt dette forventes afklaret og være på plads i 1. kvartal 2016.