Dokumentarer du ikke kan flygte fra!

Dokumentarer du ikke kan flygte fra!

Hver lørdag i december udforsker HISTORY nogle af historiens vildeste fangeflugter med en række spændende dokumentarer - fra den mexicanske narkokonge "El Chapo" til den mest spektakulære flykapring i amerikansk luftfartshistorie. Temamåneden stiller også skarpt på nogle af de mest berømte flugter fra Alcatraz og andre topsikrede fængsler.

Den 24. november 1971 kaprede en mand iført jakkesæt og slips et fly fra Northwest Orient Airlines på vej til Seattle, Washington. Han fortalte besætningen, at han havde en bombe i sin taske og krævede 200.000 dollars i kontanter samt fire faldskærme. Efter at have modtaget løsesummen, sprang manden ud fra den luftbårne Boeing 727 og er aldrig blevet set igen...

I de 45 år siden den utrolige kapring har FBI haft over tusind mistænkte i søgelyset, men uden at få svar på spørgsmålene: Hvem var manden kendt som D.B. Cooper? Omkom han? Eller er han mon stadig på fri fod? I den to-delte dokumentar D.B. Cooper: Case Closed? fremlægger to journalister og deres hold af efterforskere resultatet af en fem år lang undersøgelse af sagen.

Morder, narkosmugler, folkehelt og flugtkonge. Historien om Joaquin "El Chapo" Guzman er kendt af de fleste, men nu afslører en helt ny to timer lang HISTORY-dokumentar, The Rise and Fall of El Chapo, en hidtil ukendt side af manden bag myten og hvordan han gik fra at være en ludfattig appelsinsælger til den øverste leder af et internationalt narkokartel i milliardklassen.

America's Greatest Prison Breaks fortæller vi den opsigtsvækkende historie om Richard Matt og David Sweats flugt i 2015 fra Clinton Correctional-anstalten i New York. Dokumentaren ser også nærmere på andre dristige og udspekulerede fængselsflugter i amerikansk historie.

Temamåneden slutter med dokumentaren Alcatraz: The Search for the Truth om John Anglin, Clarence Anglin og Frank Morris, som slap afsted med at flygte fra det verdensberømte fængsel i 1962. Fangernes lig blev aldrig fundet, og de blev derfor erklæret døde. Over 50 år senere står Anglin-brødrenes slægtninge nu offentligt frem for første gang i et forsøg på at opklare gåden.

HISTORY'S GREAT ESCAPES:

Lørdag d. 3. december kl. 22.00
The Rise and Fall of El Chapo

Lørdag d. 10. december kl. 22.00
D.B. Cooper: Case Closed? (1:2)

Lørdag d. 17. december kl. 22.00
D.B. Cooper: Case Closed? (2:2)

Lørdag d. 24. december kl. 22.00
America's Greatest Prison Breaks

Lørdag d. 31. december kl. 22.00
Alcatraz: The Search for the Truth

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.