Den bedste opskrift i kedelige januar - rejs væk!

Der er masser af mere eller mindre kloge rejsetips, men nogle er bedre og billigere end andre! Her er to tips til hvordan man rejser billigt i januar - og med direkte fly, så du får mest muligt ud af dine feriedage.

Lige nu har de fleste kun jul i hovedet, og det kan rejsebranchen mærke - salget går langsomt. De fleste afgange over jul og nytår er siden længe solgt og revet væk fra hylderne. Men de færreste tænker over at der også er afgange på den anden side af nytåret!

"Det er det samme hvert år" siger Bjørge Brekke, som er markedschef hos Reisegiganten, det norske selskab som står bag en række websider i Danmark, blandt andet afbudsrejser.dk.

"De fleste afgange lige efter nytår er virkelig billige, og dem der bestiller nu i december får rejser til fantastiske priser, og man kan næsten vælge frit hvad gælder hvordan man vil bo på ferien" siger han.

Mange drømmer om hvide strande i Caribien eller på en paradisisk ø i Asien, men til syvende og sidset er det de Kanariske Øer de fleste bestiller. Over en halv million danskere rejser hertil hvert år, og tendensen er den samme i år.

Gran Canaria er den store magnet år efter år. Man kan flyve direkte til Gran Canaria både fra Billund, Aalborg og Kastrup flere gange om ugen, og mange der vælger øen har været på ferie her tidligere. "Det kan jeg godt forstå" siger Rune Sandbakken. Rune har været med til at starte Reisegiganten i sin tid, og bor selv dele af året på Gran Canaria. "Øen er overraskende varieret, og selv jeg kan blive overrasket over steder jeg ikke har besøgt tidligere på øen".

Costa Meloneras. Fra et hemmeligt paradis for de lokale til luksus for folk fra hele verden - her finder du den største koncentration af 5-stjernede hoteller på Gran Canaria, og statistikken siger også, at det er her du med garanti får sol på næsen - her er ofte 4-5 grader varmere end på den nordlige side af Gran Canaria. "Dette føles ikke helt som resten af Gran Canaria, men mere som Barcelona eller Palma de Mallorca" siger Jason Eckhoff fra BusinessClass.com - et website for dem der flyver og rejser meget. "Her får du de berømte sandklitter, lidt som at gå en tur i Sahara, du får de fine restauranter og de lækre hoteller. Mine personlige favorithoteller er Villa del Conde og Costa Meloneras, de ligger begge to nede ved strandpromenaden og har fantastisk udsigt".

Las Palmas. Nogle folk klager fra tid til anden over, at Las Palmas har færre soltimer end resten af øen - det er i og for sig rigtigt, men så koldt er det heller ikke! I tillæg har byen virkelig meget at byde på: dette er en storby med 400.000 indbyggere, der i de sidste 10-15 har gennemgået en kæmpe forvandling, fra shabby til chic. Der er en 4 kilometer lang strand ved byen - Playa de las Canteras - hvor man kan sidde og nyde livet næsten midt i byen. "Det er en skøn strand" siger Morten F. Evansen, produktionschef hos Thomas Cook på Gran Canaria. "Her skal man sidde når solen går ned, spise tapas, få noget god vin og bare nyde livet. Ellers skal man bare gå på opdagelse i denne skønne by, stikke snuden ind på små caféer og barer hvor der er mange lokale folk - det plejer være et tegn på god kvalitet",

Arguineguin. Skandinavere kan godt lide denne by, og nogle så meget, at de har investeret i en egen feriebolig. Der er f.eks en norsk sømandskirke og en norsk skole i byen - med 200 norsktalende elever! Rune Sandbakken fra Reisegiganten har selv købt en bolig i Arguineguin. "Selv om der kommer flere og flere skandinavere til byen, føles stemningen stadig lokal og genuin. Bare det, at man kan spise denne fantastiske fisk, som ikke har haft mange minutter på land, før den lander på din tallerken. Man lever godt her i Arguineguin".

• Turisme

• bad
  • sol
  • gran canaria

Flyrejser, charter, storbyrejser, hotel, billeje, afbudsrejser - afbudsrejser.dk er søgemaskinen, der finder de bedste tilbud fra Danmarks og Skandinaviens rejsearrangører. Bare i Danmark finder brugeren rejser fra 15 charterselskaber og rejsearrangører, flybilletter fra alle luftfartselskaber der findes, i princip alle hoteller der kan bestilles online i hele verden - og det samme gælder for billeje. Her finder brugeren de bedste tilbud, alt serveret i et brugervenligt design som er nemt at gå til.

Bag afbudsrejser.dk står REISEGIGANTEN AS, et af Skandinaviens store rejseselskaber. Selskabet blev etableret i 2000, og ejer i dag stærke varemærker i fire lande. De mest kendte er destination.se, restplass.no, sistaminuten.se og afbudsrejser.dk. I tillæg til søgetjenesterne har selskabet sin egen turoperatørvirksomhed, med aktiviteter i Norge, Danmark, Polen og Sverige.

REISEGIGANTEN AS har sit hovedkontor i Oslo, hvor der arbejder lige knap 50 personer.

Fredrik Kinnunen

Pressekontakt Repræsentant for Reisegiganten i Danmark Content & PR +4527290720