Bevidste forbrugere kræver intelligente løsninger

I en tid, hvor forbrugerne ved præcist, hvad de ønsker, nytter det ikke noget at spise dem af med mindre. Så da spisbedre.dk skulle gentænkes, blev løsningen en interaktiv opskriftsdatabase med en unik dybdetagging, som sikrer, at brugeren ved hver søgning får vist de allermest relevante opskrifter.

Af Iben Rouw, Chefredaktør for Aller Mad

Elsker din partner italienske pastaretter, mens du selv sværmer for nye fødevaretrends som quinoa og fermenteret kål – og så kommer din vegetariske veninde til middag og fortæller, at hun er på en glutenfri kur? Sådan ser virkeligheden ud i mange danske hjem, for mange af os spiser ikke længere ukritisk det, der bliver sat frem på bordet, fordi vi har vores helt egne præferencer og kostprincipper. Den høje grad af individualisering gør det svært at samle folk omkring det fælles måltid, som ellers er en af hjørnestenene i vores kultur og familiestruktur.

En intelligent kogebog

Da vi for knap to år siden besluttede at skabe et helt nyt, digitalt madunivers, var vores vigtigste ambition derfor at finde tekniske løsninger for, hvordan vi bedst muligt imødekommer den moderne brugers behov – eller rettere sagt DE moderne brugeres behov. For humlen er netop, at vi ikke kan betragte målgruppen som en samlet masse, når vi ved, at de har vidt forskellige ønsker og forventninger.

FIND DIN NÆSTE OPSKRIFT PÅ SPISBEDRE.DK

Ved hjælp af avanceret teknologi byggede vores IT-udviklere – i tæt dialog med redaktionen – et system af søgefiltre, der med få klik leder brugeren hen til lige præcis den håndfuld opskrifter, som matcher fx anledningen, antallet af gæster ved bordet og særlige kostretninger og allergier. Man kan endda frasortere hade-ingredienser i søgningen, hvis man fx ikke kan udstå rosenkål eller torsk. Samtidig kan man tilføje de ingredienser, man ønsker skal indgå i opskriften, så man kan springe med på stop madspild-bølgen og få brugt det halve glas oliven og de to peberfrugter i grøntsagsskuffen, som er lidt rynkede i toppen.

På den måde hjælper sitet brugeren med at finde frem til et godt og sikkert valg på få sekunder, og i en verden fuld af valgmuligheder og kompleksitet kan det være lige det, man har brug for, når man står og skal finde på, hvad man skal servere til aften, og man i øvrigt lige skal nå at købe ind først.

Det enkle valg i en kompleks verden

Selvom det nye spisbedre.dk sætter kunstig intelligens på menuen, er der ikke noget kunstigt ved selve opskrifterne på sitet. Tværtimod! Søgefiltrene og den nydesignede frontend er skræddersyet til at guide brugeren hurtigt og sikkert hen mod al den dejlige mad, der skaber hjertevarme og nærvær, når den sættes frem på bordet. Mad, som er lavet fra bunden af gode, ærlige ingredienser i et hyggeligt og velduftende køkken. Som bruger bemærker man jo ikke, at folkene bag sitet møjsommeligt har beriget de ca. 2.000 søgbare ingredienser med bunkevis af metadata, før de havner på tallerkenen.

Vi håber, at du med dette lille indblik i tankerne bag vores site spisbedre.dk har fået lyst til at kigge dig omkring på sitet og prøvesmage både funktionerne og den gode mad. Hvis du selv sidder med et fødevarerelateret produkt eller kommunikationsbehov, som du gerne vil have præsenteret bedst muligt over for de nysgerrige, sultne forbrugere, er du også meget velkommen til at tage fat i os – vi kender det selv og kommer gerne med vores bud på, hvordan du giver den enkelte forbruger smag for netop dit budskab.

BESØG SPIS BEDRE HER

• Aviser, tidsskrifter