2012: Øget overskud og resultat for Apollo / Kuoni Outbound Nordic

Pressemeddelelse   •   Apr 03, 2013 15:19 CEST

Kuoni Outbound Nordic, der blandt andet omfatter Apollo i Danmark, Sverige, Norge og Finland samt Falk Lauritsen, leverer et 2012 resultat på SEK 293 millioner, en stigning på 13,9 procent. Omsætningen steg med 5,4 procent fra SEK 6,8 milliarder til SEK 7,2 milliarder.

2012 var et udfordrende år for rejsebranchen hovedsageligt på grund af euro-krisen og en vis overkapacitet i markedet. En god kapacitetsplanlægning, kombineret med efterspørgslen, som den dårlige sommer indebar, gav et positivt resultat. Stigningen i efterspørgslen blev opretholdt gennem hele andet halvår. Samlet set førte det til, at både omsætning og resultat steg i 2012.

- 2012 var et udfordrende år, men takket være en kombination af en fornuftig håndtering af overkapaciteten i markedet, effektiv prisfastsættelse, samt at virkningerne af de store omvæltninger i Grækenland ikke blev mærkbare for de rejsende i landet, kan vi se tilbage på et godt 2012, siger Mats Dahlquist, COO i Kuoni Nordic.

Virkningerne af det arabiske forår har fortsat påvirket efterspørgslen på rejser, fortrinsvis til Egypten. Kombineret med euro-krisen har det arabiske forår haft en vis påvirkning af efterspørgslen på rejser.

Starten af 2013 ser positiv ud. Salget i de nordiske lande ligger 4 procent over niveauet på samme tidspunkt i 2012. Salget af sommerrejser er den seneste måned øget betragteligt.

Moderselskabet Kuoni Travel Holding Ltd, som er registreret på Zürich Stock Exchange, rapporterede en omsætningsstigning på 14,4 procent fra CHF 5.111 millioner til CHF 5.845 millioner, samt et resultat på CHF 119,3 millioner.

For mere information:

Mats Dahlquist, COO i Kuoni Nordic, mob.: +46 704 801279

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.

Følg Apollo på Facebook, Twitter og Google+.