Årets vinterferie går mod syd

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2016 12:30 CET

Syd slår de øvrige verdenshjørner, når dansken holder vinterferie

Uge 7 står for døren og dermed vinterens helt store ferieuge for danskerne. Oven på en kold, våd og grå vinter, er det ikke hverken nord, øst eller vest, der trækker i os. Nej, vi tager sydpå for at få et strejf af sommer. Således forventer knap hver fjerde dansker at tilbringe vinterferien under sydlige himmelstrøg. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere.

Ski i Hemsedal, road trip på Highway 1 eller kulturoplevelser i Stettin? Denne vinter springer langt de fleste danskere tilsyneladende alt dette over til fordel for en tur mod syd, sol på næsen, tæerne i vandkanten og de eftertragtede D-vitaminer i årerne.

Knap hver fjerde dansker (23 pct.) forventer at lade årets vinterferie gå mod sydlige himmelstrøg og tager dermed en velfortjent pause fra blæst, regn og lave temperaturer.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere fra hele landet.

Sol og sommer flere gange om året
Interessen for endelig at undslippe den danske vinter har også været ekstra tydelig hos Apollo, hvor rejserne i og omkring vinterferien er gået som varmt brød. Specielt Tenerife, Gran Canaria og Fuerteventura har været favoritter, men der er ligeledes blevet solgt rigtig mange storbyrejser til bl.a. Rom og Barcelona.

”Den danske vinter har vist sig fra en af sine værste sider i en del måneder efterhånden, og det kan vi tydeligt mærke på danskernes udlængsel. De tøver ikke længe men bestiller lige det, de vil have for at undslippe al stormen, regnen, kulden og alt det grå. Men i det hele taget er der flere danskere, der er begyndt at dyrke det, man kunne kalde ’solferie’, flere gange om året. Man tager sydpå i sommerferien og igen i løbet af vinteren. Det er to helt forskellige oplevelser og to helt forskellige måder at se destinationerne på,” forklarer Glenn Bisgaard, kommunikationschef hos Apollo.

Apollo må melde udsolgt på flere destinationer og hoteller i uge 7, men der er stadig ganske få rejser med afgang fra København til hhv. Fuerteventura, Tenerife og Lanzarote samt fra Billund til Lanzarote og Gran Canaria at hente.