Danske børn er globetrottere

Pressemeddelelse   •   Aug 24, 2015 09:36 CEST

Børn ser mere af verden fra barnsben, end deres forældre gjorde

Verden er blevet mindre. Det er nemt at klikke en flybillet hjem, pakke en kuffert og bare tage af sted. Og det gør børnefamilierne i stor stil. Mere end fire ud af ti forældre har rejst mere med deres børn, end deres egne forældre gjorde med dem. Samtidig kan hvert fjerde barn mellem 0-4 år allerede krydse mere end fem lande af på rejselisten. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt mere end 1.000 danskere fra hele landet.

Danske børn skal se verden! I hvert fald rejser de danske børn mere med deres mor og far, end forældrene gjorde med deres egne forældre.

Mere end fire ud af ti forældre (44 pct.) fortæller således, at de har rejst mere med deres børn, end deres egne forældre gjorde med dem. Blot hver tiende (12 pct.) fortæller, at de har rejst mindre med deres børn, end de gjorde, da de var børn.

Hver anden børnefamilie (52 pct.) rejser ovenikøbet i samlet flok så ofte, som det er muligt.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.036 danskere.

Rejsen er en del af dannelsen
Chancen for, at de danske poder har tikket endnu et land af på listen i løbet af sommerferien er således stor.

Den danske sommer har fået tæt på rekordmange til at flygte ud af landet for at opleve andet end regn og kulde.

I forvejen har hvert fjerde barn mellem 0 og 4 år (25 pct.) ellers allerede besøgt fem eller flere lande. Mens knap hvert andet barn mellem 5 og 9 år (44 pct.) kan sætte kryds ved fem lande eller mere. For de 10 til 18-årige gælder dette knap to tredjedele (65 pct.)

”Der er ingen tvivl om, at børn i dag ser meget mere af verden, end vi andre gjorde som børn. Det er blevet billigere og nemmere at rejse og, ikke mindst, at rejse med børn, fordi verden er blevet mindre. Rigtig mange forældre vælger naturligvis rejseformer og hoteller, som passer til børn, men de tager også på ture rundt i området og får på den måde nye oplevelser og kulturelle indspark. Vi er en forældregeneration, der nyder at klæde vores børn på til at være verdensborgere,” fortæller Glenn Bisgaard, kommunikationschef for Apollo.

Rigtig mange forældre (39 pct.) oplever da også det at rejse som en del af deres børns dannelse.

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder fleksible pakkerejser til hele verden, og med charterfly kan du tager på ferie til ca. 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.