Dansktalende rejseledere betyder ingenting, når bare pris og beliggenhed er i top

Pressemeddelelse   •   Feb 22, 2016 07:11 CET

Beliggenhed, pris og antal hotelstjerner skal være i orden, når vi vælger hotel til ferien. Til gengæld er dansktalende personale, roomservice og afstand til lufthavnen noget nær ligegyldigt. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere fra hele landet.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed er et mantra, der ikke kun gælder i ejendomsmæglerbranchen. Det gælder tilsyneladende også, når vi danskere skal vælge og vrage mellem udbuddet af hoteller til vores kommende ferie.

Beliggenhed er nemlig det parameter, som flest danskere kigger på, når de browser hoteller. For mere end seks ud af ti (64 pct.) er beliggenheden således medafgørende for, om de ender med at bestille det ene hotel frem for alle de andre.

Næsten lige så mange (61 pct.) har prisen som et af deres vigtigste parametre, når det rette feriehotel skal findes.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere.

God beliggenhed er central

Når vi danskere taler om beliggenhed, handler det åbenbart primært om at bo tæt på centrum og byliv.

Mere end hver tredje (36 pct.) mener, at et centralt beliggende hotel er at foretrække, mens en strand i baghaven tiltaler rundt regnet hver fjerde (27 pct.). Til gengæld betyder afstand til lufthavnen ikke det store. Blot 3 pct. lægger nemlig vægt på dette.

”Nice to have” vs. ”need to have”
Afstanden til lufthavnen fra hotellet er dog ikke det eneste, som ligger langt nede på listen, når hotellet til ferien skal udvælges.

Roomservice er således tilsyneladende ikke noget, særligt mange skeler til (2 pct.), træningsfaciliteter er åbenbart mere ”nice to have” end ”need to have” (3 pct.), og dansktalende personale og/eller rejseledere, ligger heller ikke højt på listen over ting, vi prioriterer (8 pct.)

”Der er ofte stor forskel på ens kriterier til hotel afhængigt af, om man bestiller hotel til charterferien, til storbyferien eller til den romantiske parferie. Det ser vi tydeligt, når vi er i dialog med vores rejsende. På de fleste typer rejser vil danskerne dog bl.a. gerne have mulighed for at spise ude frem for på værelset. Vi danskere har, sammenlignet med andre folkefærd, ikke den store kultur for at spise ude i dagligdagen, så når vi endelig holder ferie, vil vi gerne på restaurant,” fortæller Glenn Bisgaard, kommunikationschef for Apollo.

”Derudover ved vi, at mange af vores gæster ikke lægger deres træning på hylden, når de er på ferie. Men hvis man vælger et typisk storbyhotel, så vil træningsfaciliteterne også ofte være derefter, og i de tilfælde vil de fleste hellere medbringe løbesko og –tøj til en hurtig løbetur i byen, inden dagen gryr. Vi ved også, at vi danskere generelt set er så gode til andre sprog, at vi er ret ligeglade med, om det er en dansker, svensker eller englænder, der tager imod os på vores ferie. Vi er kendte i hele verden for vores sprogkundskaber, så vi er gode til at gebærde os – også selvom der ikke står en dansktalende person og tager imod os i lufthavnen eller ved hotelskranken.”

Undersøgelsen viser desuden, at 25 pct. lægger vægt på, at der er Wi-Fi på hotellet, mens hver femte (20 pct.) kigger efter spa og/eller pool på hotellet.