Danskerne skruer vinterferieforbruget op med 11 pct.

Pressemeddelelse   •   Dec 07, 2011 12:00 CET

Noget kunne tyde på, at finanskrisen endelig har sluppet taget i det danske feriefolk. I hvert fald når det handler om vinterferieforbruget. Danskerne planlægger nemlig at bruge flere penge på vinterferien i 2011/2012, end de gjorde i 2010/2011. Det viser en ny undersøgelse om danskernes ferievaner, som Apollo netop har fået foretaget

Finanskrise eller ej. Danskerne har ikke tænkt sig at spare på vinterferiebudgettet i år. Således viser en ny undersøgelse fra Apollo, at en af de helt store poster på husholdningsbudgettet er årets vinterferie. Hver dansker afsætter i gennemsnit 11 procent mere til årets vinterferie i forhold til 2010/2011, svarende til en stigning på mere end 1.600 kr.

Sidste år brugte vi i snit 15.112 kr. på årets vinterferie. I år bruger hver dansker i gennemsnit 16.769 kr. på at gøre rejsedrømmene til virkelighed.

”Det er en glædelig nyhed, at danskerne skruer op for vinterferieforbruget, og at finanskrisen er fuldt passé. Det er også et godt tidspunkt at udleve sine feriedrømme på, fordi man stadig kan få ret meget ferie for sine penge mange steder i verden. Forøgelsen i ferieforbruget hænger herudover sammen med, at flere og flere danskere rejser oversøisk, eksempelvis til Thailand, Goa i Indien, Mexico, Den Dominikanske Republik eller lignende destinationer, for det er blevet tilgængeligt for flertallet af danskere at planlægge en oversøisk rejse hvert eller hvert andet vinterhalvår” udtaler Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Danskerne holder længere vinterferie

Undersøgelsen viser også, at danskerne holder længere vinterferie i år, end de gjorde sidste år. Varigheden af danskernes vinterferie er således steget med 3 %, hvilket betyder, at danskerne i snit holder hele 13 dages vinterferie.

For mere information:

Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo Danmark, mobil: 22201340

Apollo er Danmarks tredjestørste rejsearrangør og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den skandinaviske del af koncernen hedder Kuoni Scandinavia, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige og Norge, indgår flyselskabet Novair. Kuoni Scandinavia har 780 medarbejdere og har totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1.600 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Playitas er det nye, store sportsresort på Fuerteventura. Hovedparten af Apollo Danmarks gæster flyver med SAS.