Der hamstres rejser til uge 7 og 8

Mange danskere er netop vendt retur til kontorstolen efter en lang juleferie. Ved at 'ofre' kun få feriedage, har man kunnet få en relativt lang ferieperiode. Og hvad har danskerne brugt feriedagene til? Tusindvis af rejser er i hvert fald blevet bestilt, i særdeleshed med afrejse i uge 7 og 8 samt sommerferierejser.

”Det er sædvane, at danskerne bestiller ferie, mens de afholder ferie, for så er tiden og overskuddet til det. Man samler sig i sofaen, surfer på nettet for at finde ud af, hvor den næste ferie skal gå hen og ender også med at bestille, fordi det giver et mentalt overskud at have den næste ferie på plads. Men der har været endnu mere pres på telefoner og web i juledagene, end vi kan mindes, og selv på en af årets mest stille dage, anden juledag, var der ekstremt travlt hos vores rejsekonsulenter”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

Det betyder også, at de danske charterfly med afrejse i skolernes vinterferieuger, 7 og 8, og de mest populære hoteller snart må melde ’udsolgt’. Mere end 30.000 danskere tog på vinterferie i uge 7 og 8 i 2013, og tendensen viser, at endnu flere i 2014 synes at ville lave en omstigning fra kulde til varme i netop de uger.

Herudover kan det konstateres, at flere og flere danskere går efter højkvalitetshoteller på rejsen i uge 7 og 8, for rekordmange vælger et fire-, fem- eller seksstjernet hotel som rammen om deres vinterferie, og færre end sidste år vælger hoteller med færre stjerner. Et meget populært hotel med netop fire stjerner er Parque Cristobal på Gran Canaria, som er blandt de mest efterspurgte blandt Apollos gæster i uge 7 og 8.

De Kanariske Øer med Gran Canaria, Tenerife, Fuerteventura, La Gomera og Lanzarote, tegner sig for cirka 65 % af rejserne, men også Egypten med Hurghada, som Apollo har genåbnet efter nytår, booker godt i uge 7 og 8. Rigtigt mange har valgt Jordan med Aqaba som feriedestination i uge 7 eller 8. Og oversøisk er det Thailand, hvor Apollos gæster flyver med Thai Airways, og Goa, hvor Apollos gæster flyver med Qatar Airways, der er mest populært. Her vælges typisk en 14-dages ferie.

Skal man have fat i en billig vinterferierejse, skal man dog forsøge at undgå uge 7 og 8. Prisforskellen mellem januar-rejser og uge 7 samt 8 er ofte flere tusind kroner. Alternativt skal man lede efter et feriekup i marts eller lige før påske.

• Turisme

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Hovedparten af Apollo Danmarks gæster flyver med SAS.

Glenn Bisgaard