Det deler danskerne på de sociale medier fra ferien

Pressemeddelelse   •   Okt 24, 2018 08:55 CEST

Knap hver tiende tager feriebilleder dedikeret til Instagram og Facebook

Det er sæson for at vende snuden hjem fra årets efterårsferie. Det er dermed også sæson for en regulær storm af feriebilleder på de sociale medier, så venner og bekendte kan se, hvad man har oplevet undervejs på rejsen. Knap hver tiende dansker tager da også billeder på ferien for netop at kunne dele disse på Instagram , Facebook og andre sociale medier. Og det er primært feriens seværdigheder, natur samt de unikke ferieoplevelser, der ikke er alle forundt, vi vælger at dele. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Apollo blandt mere end 1.000 danskere.

Et hurtigt billede af feriemaden, inden man tager den første bid. Et skud af den pæne solnedgang over havet fra hotellets balkon. Eller et særligt fint billede af hele familien samlet ved morgenmadsbordet på hotellet.

Efterårets rejser er i fuld gang over det danske land, og chancen for, at man bliver eksponeret for alskens feriebilleder fra nær og fjern, når man scroller gennem Facebook, Instagram eller Snapchat, er stor.

Knap hver tiende dansker (8 pct.) fortæller da også, at de tager feriebilleder med det særlige formål at dele disse på de sociale medier.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.017 danskere fra hele landet.

Kvinder og unge jagter gode billeder til SoMe
Der er en lille overvægt af kvinder, som særligt har fokus på pæne feriebilleder at vise frem på sociale medier. Således fortæller lidt mere end 10 pct. at kvinderne i undersøgelsen, at de knipser feriebilleder til at dele på fx Instagram. Samme gælder lidt mere end 6 pct. blandt mænd.

Desuden er det tydeligt, at jo yngre man er, des oftere tænker man i at tage billeder til de sociale medier fra ens rejse. Mere end hver femte (22 pct.) af de 18-21-årige i undersøgelsen fortæller altså, at de hiver kamera eller smartphone frem til ære for deres følgere og venner på sociale medier, når de er på ferie. Den samme tendens gælder eksempelvis knap hver sjette (14 pct.) af de 30-39-årige og blot 8 pct. af de 50-59-årige.

”Der er ingen tvivl om, at de rigtige udsigter, de rette Instagramvenlige caféer og de mest ekstreme oplevelser fylder mere og mere, når det handler om at dele sine oplevelser fra rejsen. Men vi oplever dog endnu ikke, at vores gæster booker destinationer af den årsag, at de skal se ekstra godt ud på de sociale medier. Skulle det dog ske, rådgiver vi naturligvis altid gerne,” fortæller Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Hver sjette fotograferer feriemaden
Men hvad er det så, vi skal forvente at se feriebilleder af, næste gang vi logger ind på Facebook for at fordrive tiden med lidt nyt fra nær og fjern?

Det er bl.a. fotos af seværdigheder fra ferien, som hver fjerde (24 pct.) ynder at fotografere og dele med vennerne på de sociale medier, natur (23 pct.) samt unikke oplevelser (22 pct.) Desuden knipser hver sjette (14 pct.) løs, når feriemaden bliver serveret.

Om Apollo Rejser
Apollo er en af Nordens førende rejsearrangører med næsten 400 medarbejdere og en million rejsende om året. Med os kan kunderne rejse til hele verden, uanset om de vil på en afslappende sol- og badeferie, en træningsuge i varmen eller tilbringe en weekend i en spændende storby. Vi arrangerer pakkerejser, træningsrejser, krydstogter og storbyrejser. Desuden tilbyder vi tryg og sikker bookning af fly og hotel separat, hvis kunden foretrækker selv at sammensætte sin rejse.

Apollo udgør, sammen med flyselskabet Novair, specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt sportsresortet Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi har siden 2015 været en del af den privatejede tyske koncern REWE med over 300.000 medarbejdere.

Apollo arbejder aktivt for bæredygtige rejser og socialt ansvar, og vi samarbejder med SOS Børnebyer, Ecpat og SOK (Sveriges Olympiske Komité). Apollo har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på www.apollorejser.dk.