Flere og flere danskere vil have 'jul på udenlandsk'

Pressemeddelelse   •   Nov 06, 2013 10:58 CET

Julerejser er jaget vildt i disse dage, og specielt i den netop overståede weekend sikrede mange danskere sig en sådan. Salgssituationen viser, at flere end normalt vil ud at rejse over julen. Det gælder for både Billund og Kastrup med Gran Canaria som det mest populære rejsemål. Cirka 25.000 danskere rejser udenlands over julen

Tidligere så man, at danskere i stor stil ønskede at helligholde den hvide jul i hjemmevante rammer med kirke, andesteg og juletræ. Men i år tyder meget på, at rekordmange danskere lader hånt om traditionerne og drager mod udlandet for at få en jul, der er kulturelt anderledes og samtidig giver sol til de blege ansigter. Børnefamilier og par fordeler sig 50/50 i bookingerne, og blandt par er det især ældre par, der vælger at rejse ud i julen.

Bookingmønstret viser således, at salget af rejser i julen ligger 15 % over sidste år. Det gælder
både ferier med afrejse fra Billund og Kastrup. De Kanariske Øer storsælger, hvilket hænger sammen med, at de største rejseselskaber først åbner op for Rødehavskysten lige efter nytår, og at De Kanariske Øer generelt set oplever et enormt interesse-boom i disse år. Herudover er Jordan populært og også oversøiske destinationer som Thailand og Den Dominikanske Republik.

”Det ser ud som om, flere og flere danskere siger ”Rend mig i traditionerne” og udskifter den danske jul med fremmede oplevelser. Udover et markant højere juleferiesalg i år mod sidste år, viser bookingmønstret, at børnefamilier i langt højere grad end tidligere drager af. Flere end normalt kontakter os også for at høre til, hvordan julen kan fejres på deres juleferierejse, og om middag på en god restaurant, juletræsfest på hotellet eller en stor kulturel oplevelse kan bookes hjemmefra”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

De Kanariske Øer er især efterspurgt over julen i år, da færre rejser til Egypten, og da De Kanariske Øer generelt set oplever større og større interesse – ikke bare hos skandinaver men hos
europæere generelt set. Det betyder, at de mest populære hoteller hurtigere må melde alt udsolgt.

”Danskerne ved, at De Kanariske Øer er mere efterspurgt end nogensinde, og det gør, at både
gengangere og nybookere booker rekordtidligt. Også Lanzarote og Fuerteventura, som er mindre kendte end Gran Canaria og Tenerife, nyder godt af den enorme interesse”, siger Rikke Koks Andreassen.

Juleaften falder en tirsdag i år. Ved brug af ganske få feriedage kan danskerne få næsten to ½ uges
juleferie. Mange rejser ud en uge over julen men får samtidig mange feriedage hjemme.

Top 4 over destinationer med flest danske julegæster:

Top 4 over destinationer med flest danske julegæster (med afrejse fra Kastrup):

1. Gran Canaria

2. Tenerife

3. Fuerteventura

4. Lanzarote

Top 4 over destinationer med flest danske julegæster (med afrejse fra Billund):

1. Gran Canaria

2. Tenerife

3. Fuerteventura

4. Aqaba

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Hovedparten af Apollo Danmarks gæster flyver med SAS.