Har danskerne materiel forstoppelse?

Pressemeddelelse   •   Dec 09, 2013 16:28 CET

Danskerne vil have oplevelser i julegave i år. Flere og flere lider tilsyneladende af materiel forstoppelse

Det bliver måske en flad jul med små pakker under juletræet. Mange ønsker at skifte de uldne plaider, glasskåle og moderigtige sko ud med rejsegavekort og oplevelsesgaver. Det viser en landsdækkende undersøgelse, som Kompas Kommunikation har foretaget for Apollo, hvor knapt 1.100 respondenter i Danmark har svaret. 4 ud af 10 (42 %) har således skrevet rejsegavekort/oplevelser på ønskesedlen i år. Det gælder særligt kvinderne, at man i højere grad end flere ting ønsker rejser og oplevelser.

Hele 42 % angiver således, at de har skrevet rejsegavekort/oplevelser på deres ønskeseddel, som dermed topper listen over julegaveønsker. Tøj kommer ind på en andenplads med 37 %, mens elektronik driver 22 %. Lige mange skriver penge og skønhedsprodukter på ønskesedlen med 16 %. Og kun 7 % angiver, at det er tasker, der higes efter.

Kvinderne vil især have rejsegavekort og oplevelser

Ser man på, hvordan kvinder og mænd adskiller sig, kan man se, at kvinder i højere grad end mænd ser ud til at have materiel forstoppelse. Således har 51 % af de kvindelige respondenter skrevetrejsegavekort/oplevelser på ønskesedlen, mens det samme gør sig gældende for 34 % af mændene.

”Det er måske overraskende, at kvinder i højere grad end tøj (37 %) og sko (13 %) ønsker sig rejsegavekort og oplevelser (51 %), og så alligevel ikke. Interne opgørelser viser, at det primært er kvinder, der både researcher på familiens ferie og også booker den. Det ligger måske mere i kvindens natur at tage ansvar for den slags som et forsøg på at sikre familiens eller parrets trivsel. Samtidig synes det materielle super-forbrug, som man så inden finanskrisen, ikke at være i vælten længere”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Undersøgelsen viser også, at der er regionale forskelle mellem os. Region Sjælland er den region af borgere, som mest af alt ønsker sig rejsegavekort og oplevelser i julegave – dette med 47 %. Region Syddanmark følger næsten trop med 44 %, som snarere end ting vil ud og opleve. Region Midtjylland står for 42 % og ligger altså på gennemsnittet, mens følgende gør sig gældende for Region Nordjylland (41 %) og Region Hovedstaden (40 %).

Hvad gælder andenpladsen, som går til ”tøj”, fordeler tallene sig således: Region Sjælland (25 %), Region Nordjylland (31 %), Region Midtjylland (35 %), Region Hovedstaden (40 %) og Region Syddanmark (43 %).

Hvilke af følgende julegaveønsker vil du skrive på din ønskeseddel – fordelt på mænd og kvinder?

1. Rejsegavekort/oplevelser: 42 % (mænd: 34 %, kvinder: 51 %)

2. Tøj: 37 % (mænd: 39 %, kvinder: 34 %)

3. Andet: 26 % (mænd: 27 %, kvinder: 25 %)

4. Elektronik: 22 % (mænd: 32 %, kvinder: 11 %)

5. Skønhedsprodukter: 16 % (mænd: 4 %, kvinder 28 %)

6. Penge: 16 % (mænd: 16 %, kvinder: 16 %)

7. Sko: 15 % (mænd: 17 %, kvinder 13 %)

8. Smykker: 14 % (mænd: 4 %, kvinder: 25 %)

9. Ved ikke: 12 % (mænd: 13 %, kvinder 12 %)

10. Tasker: 7 % (mænd: 1 %, kvinder: 13 %)

Undersøgelsens metode:

Undersøgelsen er netop foretaget for Apollo af Kompas og har 1.090 respondenter fra hele landet. Undersøgelsens resultater er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region i henhold til de af Danmarks Statistik oplyste og gældende demografiske data for at sikre repræsentativitet.

Undersøgelsens data ejes af Apollo og må derfor ikke anvendes uden kreditering af Apollo.

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et
datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni
Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet
Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780
medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder
1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.