Jyder griber knoglen, mens sjællændere går til tasterne, når ferien skal bestilles

Pressemeddelelse   •   Sep 23, 2014 08:03 CEST

Internettet blev opfundet for mere end 20 år siden og er i dag stedet, hvor mange handler alt fra dagligvarer til sofaer. Men når ferien bestilles, griber mange danskere fortsat til røret. Specielt i Jylland er man glad for at lægge en ordre ind på ferien via telefonen, mens mere end 6 ud af 10 på Sjælland klikker ferien hjem via nettet. Det viser foreløbige bookingtal for 2014 fra Apollo og Falk Lauritsen.

Når ferien skal planlægges, kan det godt være, vi afsøger nettet for priser, destinationer og hoteller. Men når beslutningen er truffet, vælger mange fortsat at taste nummeret på telefonen for at få en person i den anden ende.

Således bestiller mere end fire ud af ti deres ferie via telefonen. Og det er specielt dem med bopæl i Jylland, der er med til at trække det tal op.

Det viser bookingtal for 2014 fra to af landets største ferieudbydere Apollo og Falk Lauritsen.

www deler landet

Mere end seks ud af ti med bopæl på Sjælland, der bestiller rejsen hos Apollo eller Falk Lauritsen, booker hele ferien på nettet. Mens blot cirka hver anden i det midtjyske vælger at gå på nettet for at bestille turen der – det gælder specielt dem, der rejser med Falk Lauritsen.

Seks ud af ti (63 %) af de rejser, der bestilles hos Apollo, bestilles dog via nettet. Mens blot lidt mere end hver anden (54 %) rejse hos Falk Lauritsen bliver solgt over computeren.

”Der er forholdsvis stor forskel på, hvordan de rejsende booker, når man sammenligner vores to selskaber. Men det er samtidig meget geografisk betinget, hvordan man foretrækker at bestille, og det vil vi ikke rokke ved. Vi kan godt lide den direkte kontakt med vores kunder, så man er altid velkommen til at ringe, hvis man har behov for dialog, evt. har spørgsmål i forbindelse med bestillingen eller blot bedst kan lide at have en person i den anden ende. Ved man på den anden side præcis, hvad man vil have, så kan man jo meget nemt bestille ferien over nettet, når det bedst passer ind,” forklarer Glenn Bisgaard, Kommunikationschef for Kuoni Danmark, der bl.a. tæller Falk Lauritsen og Apollo.

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande.