Kondomer ikke med i feriekufferten

Pressemeddelelse   •   Aug 14, 2013 09:23 CEST

Industriferien er over danskerne, og der er dermed dømt højsæson for udlandsrejser til sol og hav. Hovedparten af os vælger at tage til det græske øhav, Tyrkiet eller til de spanske rejsemål, og tendensen fornægter sig ikke i år. De nævnte rejsemål tæller igen blandt danskernes
favoritsommerrejsemål.

Men hvad pakker vi danskere egentligt i kufferten for at sikre, at vi får en god ferie ved Middelhavet? Er der mønstre at spore, eller pakker vi meget forskelligt. Apollo har undersøgt det blandt knapt 1200
danskere fordelt over hele Danmark, som har svaret på, hvad de altid pakker i kufferten, når de skal på solferie. Så meget er sikkert: Det er ikke kondomer, der fylder blandt tøj, toiletsager og elektronisk udstyr. Ej heller leverpostej på dåse.

Undersøgelsen viser således, at hele 77 % af danskerne pakker solcreme ned, når de skal på solferie, og endnu flere husker badetøjet, nemlig 81 %. Måske ikke så overraskende, når man netop skal på solferie. En oplader til mobiltelefonen ligger også i top-tre, for hele 74 % husker en sådan
i kufferten. Kun de færreste vil stå uden kontakt til omverdenen – trods alt.

Ferie er afslapningstid, og over halvdelen af os vælger derfor også at tage bøger, blade eller aviser med (58 %). Når solen har bagt frydefuldt på dansk vinterhud en dags tid, kan det være svalende at smøre sig ind i ’aftersun’, og det er der mange der gør – i hvert fald i henhold til undersøgelsen, hvor 57 % af de adspurgte angiver, at det er med i kufferten.

”Det er ikke overraskende, at danskerne pakker badetøj i kufferten, når et af hovedformålene med sommerferien er at bade. Havvandet ved Middelhavet er typisk 5-7 grader højere end de danske farvande, og det er tillokkende for de fleste. Solcremen er åbenbart også kommet for at blive, og
det er jo ganske positivt, at så mange beskytter deres nordiske, sarte hud. Bemærkelsesværdigt er det omvendt at se, at ganske få pakker kondomer ned i kufferten, men beskyttelse kan naturligvis ske på mange måder. Og så kan ferietiden naturligvis også være befordrende for ønsket om at få et barn -
eller et barn mere”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

For vi medbringer også det, man måske kunne kalde mere overraskende elementer. 36 % af danskerne har diarépiller liggende i kufferten, hvis uheldet skulle være ude. Og 13 % pakker altid ørepropper ned i kufferten, så man kan lukke hele verden ude i kortere eller længere perioder af sin ferie. Ligeså mange pakker løbesko ned i kufferten, således også 13 %. Måske en indikation på, at flere og flere danskere ønsker at holde sig i form, også på ferien. Ganske få danskere pakker til gengæld kondomer ned i kufferten, for det er der kun 3 %, der gør, ligesom leverpostej på dåse heller ikke er i høj kurs. Vi vil hellere spise tzatziki og lammekoteletter på en græsk taverna eller
spanske tapas ved baren.

For mere information eller
billedmateriale:

Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo
Danmark, mob.: +45 22 20 13 40

E-mail: Rikke.Koks.Andreassen@kuoni.dk

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Hovedparten af Apollo Danmarks gæster flyver med SAS.