Kvinder veksler til kontanter til ferien, mænd foretrækker kreditkort

Pressemeddelelse   •   Aug 13, 2018 08:12 CEST

Flest foretrækker dog både kontanter og kort som rejsevaluta

Herhjemme er vi glade for kontanter, og efterhånden har de færreste af os nogensinde kontanter på lommen. Men når vi rejser udenlands, får piben en lidt anden lyd. Hver tredje dansker (32 pct.) veksler nemlig feriekontanter hjemmefra, mens knap hver sjette (13 pct.) hæver på destinationen. Særligt kvinder og nordjyder er glade for at veksle hjemmefra, mens kreditkortet hitter hos mænd og københavnere. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.022 danskere fra hele landet.

Når vi pludseligt står i situationer herhjemme, hvor vi kun kan betale kontant, kommer mange af os til kort. Pungen er ganske enkelt tom for kontanter. Til gengæld er den fyldt med kreditkort og kaffekort, og MobilePay er lige ved hånden.

Mange steder i udlandet er kontanter dog stadig konge. Knap hver tredje (32 pct.) ender da også med at lægge vejen omkring banken eller vekselkontoret før ferien.

Særligt kvinder synes at være glade for kontanter. Således fortæller mere end hver tredje kvinde (36 pct.), at hun veksler til kontanter hjemmefra. Blandt mændene er kreditkortet derimod særligt populært, og fire ud af ti (43 pct.) tilkendegiver, at de svinger kreditkortet – også på ferien.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt mere end 1.000 danskere.

Kort til større køb, kontant til mindre
Mange danskere vælger dog den gyldne middelvej og sørger derfor både for at have kreditkort og kontanter på lommen på rejsen. Knap hver anden (47 pct.) medbringer derfor kontanter til køb af småting og kreditkort til, hvis de skal købe større ting.

”Det er fornuftigt at køre både-og-løsningen, når det handler om ferievaluta. Vi rådgiver altid vores rejsende omkring, hvor langt pengene rækker på det enkelte rejsemål, så man er forberedt på, hvor meget man får for sine penge, og hvor meget man dermed evt. bør veksle. Nærmest uanset destination vil man nemlig opleve, at man ikke kan betale med kort på mindre steder, ved køb for småbeløb eller i taxaer. Derfor er det altid godt at have valuta med på lommen, så man kan købe en vand eller is, når man trænger,” fortæller Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Cash is king blandt nordjyder
Selvom danskerne generelt set oftest er til en ferie-løsning, der indebærer både kontanter og kort, så er nordjyderne primært til at betale kontant, når de rejser hjemmefra. Således fortæller knap fire ud af ti (38 pct.), at de veksler til kontanter til at bruge på rejsen hjemmefra, mens lidt færre (35 pct.) har både kort og kontanter med.

I hovedstaden er man derimod gladest for kreditkort. Knap hver anden (46 pct.) kører nemlig ferieindkøbene ”på beløbet”.

Om Apollo Rejser
Apollo er en af Nordens førende rejsearrangører med næsten 400 medarbejdere og en million rejsende om året. Med os kan kunderne rejse til hele verden, uanset om de vil på en afslappende sol- og badeferie, en træningsuge i varmen eller tilbringe en weekend i en spændende storby. Vi arrangerer pakkerejser, træningsrejser, krydstogter og storbyrejser. Desuden tilbyder vi tryg og sikker bookning af fly og hotel separat, hvis kunden foretrækker selv at sammensætte sin rejse.

Apollo udgør, sammen med flyselskabet Novair, specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt sportsresortet Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi har siden 2015 været en del af den privatejede tyske koncern REWE med over 300.000 medarbejdere.

Apollo arbejder aktivt for bæredygtige rejser og socialt ansvar, og vi samarbejder med SOS Børnebyer, Ecpat og SOK (Sveriges Olympiske Komité). Apollo har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på www.apollorejser.dk.