Skoleglæde.nu sætter mental sundhed på skoleskemaet

Pressemeddelelse   •   Maj 01, 2018 07:57 CEST

Mere zen og mental trivsel i folkeskolen med nyt Skoleglæde.nu-tiltag

Der var engang, hvor stress var noget voksne fik, når de havde travlt på arbejdet. Efterhånden er stress dog også udbredt i landets folkeskoler, hvor meget tyder på, at flere og flere børn og unge oplever stresssymptomer[1]. Mere mental sundhed skal der til, mener folkene bag Skoleglæde.nu, som efter stor succes med at sætte fysiske aktiviteter på skoleskemaet nu også sætter fokus på den mentale sundhed blandt folkeskoleeleverne.

Hovedpine, manglende appetit, dårlig søvn og flere sygedage til familiens yngste. Stress er et velkendt problem i mange skoler, og meget tyder på, at stress blandt børn og unge er et stigende problem.

Mental sundhed bør derfor på lige fod med idræt, biologi og grammatik få en plads på skoleskemaet. Det mener Henrik Leth, der sammen med rejsearrangøren Apollo, sætter fokus på sundhed i skolen med projektet Skoleglæde.nu.

Derfor har folkene bag Skoleglæde.nu netop udvidet deres tilbud til folkeskoler med et nyt program, der har fået navnet Zen Basic. Det nye tiltag har til formål at give unge i udskolingen og deres lærere redskaber til, hvordan de selv arbejder med fysisk og mental trivsel i en hverdag, hvor der ellers ikke er plads til mange pauser, og hvor læreplaner og tests ofte fylder mere end mental sundhed.

”Grundtanken bag Zen Basic er ganske enkelt, at eleverne skal få viden og håndgribelige metoder, der bidrager til deres mentale sundhed. Det kræver naturligvis, at den enkelte skole tager stilling til, at de vil arbejde med elevernes fysiske og mentale trivsel. Men det vil flere foreløbigt godt. For mange er behovet nemlig ganske tydeligt,” lyder det fra Henrik Leth, der er stifter af Skoleglæde.nu.

En forskel for den enkelte og for fællesskabet
Zen Basic-forløbet består af i alt fem uger med bl.a. yoga og meditation i øjenhøjde for eleverne. Programmet skal hjælpe de deltagende med at stoppe op, slappe af og give ro til refleksion – sammen og hver for sig – og flere af redskaberne kan efter endt forløb bruges på egen hånd efter behov.

”I en hverdag, hvor meget handler om at være på, være online konstant, og hvor hjernen er på konstant overarbejde hos både voksne og børn, synes vi, det er vigtigt også at have fokus på, hvordan vi får indsigt og ro i hovedet. Børn og unge er vores fremtid, og de har brug for metoder til, hvordan de bedst muligt passer på sig selv mentalt. Men mange skoler har ikke ressourcerne til selv at tage hånd om opgaven og ved måske ikke, hvordan de skal få begyndt. Det kan Skoleglæde.nu hjælpe dem i gang med,”uddyber Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Fokus i en travl hverdag
Zen-Basic består af 1-2 film, der dagligt ses af eleverne i klassen. Der er derudover knyttet korte tekster til forløbet, som skal læses, og som klassen dernæst taler om i fællesskab. På den måde har alle elever i klassen den samme grundlæggende viden og forståelse for de værktøjer, der er en del af Skoleglæde.nu’s zen-program.

Underviserne i Zen Basic er klinisk psykolog Stephan Pende Wormland og Mikael Kjærsgaard Møller, der til sammen har mange års erfaring med meditation, yoga og fysisk træning.

”Det er folk, der har oplevet på egen krop, hvad det at trække stikket fra en travl hverdag kan betyde for ens mentale sundhed, for koncentrationen og for det generelle velvære. Dermed ikke sagt, at vi forventer, at eleverne efter endt forløb kaster deres telefoner, iPads og computere helt fra sig. Men vi mener, det er vigtigt, at vi griber ind og giver børnene metoder, der lader dem fokusere indad i stedet hele tiden at føle, at de skal være på i en i forvejen hektisk hverdag,”slutter Henrik Leth, der også selv underviser som en del af Skoleglæde.nu-projektet.

[1]

Apollo er en af Nordens førende rejsearrangører. Apollo arrangerer charterrejser, aktive ferier, cityrejser og krydstogtferier samt fleksible rejser til hele verden, hvor du selv vælger, om destinationen skal være by eller strand samt længden af rejsen. Apollo Rejser i Danmark danner, sammen med Apollo i Norge, Sverige og Finland, flyselskabet Novair, Golf Plaisir, Lime Travel samt træningsresortet Playitas på Fuerteventura, gruppen DER Touristik Nordic AB. Apollo Travel Group har cirka 500 medarbejdere og 1 mio. passagerer om året, som rejser til destinationer i hele verden.

Apollo har siden 2015 været en del af den privatejede tyske koncern REWE med mere end 300.000 medarbejdere. Apollo arbejder aktivt for holdbare rejser og det sociale ansvar og samarbejder med bl.a. SOS Børnebyerne, Ecpat, Skoleglæde.nu og Sveriges Olympiske Komité. Apollo er Travelife certificerede siden 2014.