Tendens: Tre generationer rejser på ferie sammen

Pressemeddelelse   •   Feb 25, 2014 11:19 CET

Knapt hver fjerde dansker har inden for de seneste fem år været på en tre-generationsrejse (24 pct.). Det viser en spritny undersøgelse, som Kompas Kommunikation i samarbejde med analyseinstituttet YouGov har foretaget for Apollo

Det er som regel en skøn forening af forældre, børn og bedsteforældre, der tager af sted sammen, viser tallene, og det er oftest den ældre generation, der tager initiativ til denne form for flergenerationsrejse. Hele 6 ud af 10 af de over 55 årige har taget initiativ til ferien.

At de adspurgtes forældre har stor lyst til en flergenerationsrejse, vidner tallene fra undersøgelsen også om, for i 28 % af tilfældene, er det forældrene, der har taget initiativ til en sådan ferie. I færre tilfælde er det respondentens partner/ægtefælle, der er den initiativrige med 16 %.

”Undersøgelsen bekræfter vores salgsstatistik fra de seneste fem år, hvor antallet af flergenerationsrejser er steget støt. Fra at så godt som ingen gjorde det for fem år siden, er der nu sammenlagt flere tusind danskere, der gør det på årsbasis. Man ønsker at dele store oplevelser på tværs af generationer, og herudover er der flere og flere, der foretrækker at fejre en stor begivenhed med en udlandsrejse i fælleskab snarere end at sidde bænket om suppe, steg og is i det, der måske for mange ender med at blive et par halvstressede timer, hvor man lidt krampagtigt skal have festligholdelsen frem”, siger kommunikationschef i Apollo, Rikke Koks Andreassen.

Et mere kildent emne er, hvem der i familien finansierer den store fælles-ferie. Her peger undersøgelsen på, at 62 % af de adspurgte svarer: ”Det gjorde jeg selv”, mens det i hele 30 % af tilfældene var forældrene, der var de glade givere. Der er også generøse partnere og ægtefæller i det danske landskab, for 17 % af de adspurgte svarer, at denne betalte for flergenerationsferien.

”Herudover hører vi fra vores gæster og ser i debatten på Facebook-portalen, at det er bekvemmeligheden ved, at børnene på skift kan være sammen med de forskellige voksne, der er behageligt, for det åbner mulighed for golf mellem farfar og søn, spa for mormor og datter, og oplevelser på tværs af alder, hvor farmor og barnebarn eksempelvis går i den lokale Zoo”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

Bemærkelsesværdigt er det, at på spørgsmålet om hvorvidt man påtænker at tage på en flergenerationsrejse igen, svarer hele 84 % et ”ja”. Meget få vil lade en sådan rejse afhænge af, hvorvidt andre vil betale for gildet. Og 10 % svarer ”måske”.

Undersøgelsen afdækker også, hvorvidt de deltagende familiefæller forud for ferien har aftalt indbyrdes ferieregler. 81 % svarer her ”Nej, og det gik fint uden”, men 6 % svarer dog, at der blev opsat ferieregler for, hvor meget tid man skulle tilbringe sammen på ferien.

”Det er vigtigt, at alle familiefamilier har en følelse af, at deres forventninger til en flergenerationsrejse bliver indfriet, og at familieferien i det hele taget bliver en succes. Det indebærer også, at der skal være en eller anden form for enighed om, hvor meget tid man er sammen, og hvor meget tid der er ’på egen hånd’. Det kan man blandt andet sikre sig ved at gå frem efter de fire f’er, som er forventning, forhandling, forberedelse og fejring og få disse afklaret, inden man tager af sted. På den måde er der en god chance for at undgå det femte f, som er fiasko”, siger Emilia Van Hauen, sociolog.

Undersøgelsen er foretaget for Apollo af Kompas og YouGov, og 2.011 respondenter fra hele landet har deltaget. Undersøgelsens resultater er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region i henhold til de af Danmarks Statistik oplyste og gældende demografiske data for at sikre repræsentativitet.

Undersøgelsens data ejes af Apollo og må derfor ikke anvendes uden kreditering af Apollo.

Undersøgelsesfakta:

Hvem rejste du med?

* Mine børn: 68%

* Min partner/ægtefælle: 53%

* Mine forældre 47%

* Mine børnebørn 32%

(Muligt at vælge flere svar)

Hvem tog initiativ til ferien/ferierne?

* Det gjorde jeg selv: 43%

* Det gjorde mine forældre: 28%

* Det gjorde min partner/ægtefælle: 16%

(Muligt at vælge flere svar)

Hvem betalte for ferien/ferierne?

* Det gjorde jeg selv: 62%

* Det gjorde mine forældre: 30%

* Det gjorde min partner/ægtefælle: 17%

(Muligt at vælge flere svar)

Opsatte I ferieregler forud for rejsen?

* Nej, og det gik fint uden: 81%

* Ja, omkring hvor meget tid vi skulle tilbringe sammen på ferien: 6%

* Nej, men det burde vi have gjort: 5%

* Ja, omkring pengeforbrug: 4%

(Muligt at vælge flere svar)

Hvorfor tog du initiativ til denne type ferie(r) med familien?

* For at få oplevelser sammen med familien: 68%

* For at tilbringe kvalitetstid sammen med familien: 53%

* For at have noget at se frem til sammen med familien: 32%

* For at fejre en begivenhed/mærkedag i anderledes og spændende omgivelser: 23%

* For at skabe sammenhold i familien: 21%

* For at fejre en begivenhed/mærkedag, men havde ikke lyst til at være i centrum til en stor fest: 18%

* For at slippe væk fra det danske vintervejr: 9%

* Jeg ser min familie for lidt: 4%

* Ingen af ovenstående: 2%

* For at undgå enkelte familiemedlemmer i forbindelse med en fejring af en begivenhed/mærkedag:  1%

(Muligt at vælge flere svar)

Kunne du finde på at tage på ferie med flere generationer igen?

* Ja %: 84%

*  Ja, men kun hvis rejsen bliver betalt af andre: 1%

*  Ja, men kun hvis dele af rejsen bliver betalt af andre: 3%

* Måske: 10%

Apollo er blandt de største rejsearrangører i Danmark og har siden den 1. januar 2001 været et datterselskab til den schweiziske rejsekoncern Kuoni. Den nordiske del af koncernen hedder Kuoni Nordic, og foruden Apollo og Kuoni i Danmark, Sverige, Finland og Norge, indgår flyselskabet Novair og Falk Lauritsen, Lime Travel, Golf Plaisir og Krone Golf Tours. Kuoni Nordic har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden. Apollo tilbyder 1450 hoteller på 48 destinationer i 28 lande. Hovedparten af Apollo Danmarks gæster flyver med SAS.