Vinter er sæson for aktiv ferie

Pressemeddelelse   •   Nov 09, 2015 13:52 CET

Hver sjette dansker foretrækker at tage på aktiv ferie om vinteren.

En sund og aktiv livsstil er for mange danskere en vigtig del af hverdagen. Flere af disse vil dog også gerne tage den aktive livsstil med på ferien. Mere end hver femte dansker (22 pct.) peger endda på aktiv ferie som deres foretrukne ferieform. Og specielt vinteren er mange danskeres (15 pct.) favorit tidspunkt, når det gælder aktiv ferie. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere.

Der var engang, hvor ferie var noget, man valgte at holde en gang om året, og man rejste ud af landet for at få en tiltrængt pause fra hverdagens trummerum.

I dag vil mange dog gerne kombinere ferien med mulighed for at vedligeholde dagligdagens aktive livsstil, og mere end hver femte (22 pct.) peger decideret på, at de foretrækker en aktiv ferie frem for andre ferieformer. Vintersæsonen er storfavorit, når det handler om at kombinere ferien med løb, træning og svømning.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere fra hele landet.

Vinteren er ideel til aktive ferier
Godt hver sjette (15 pct.) ser således vinteren som det bedste tidspunkt på året til en aktiv ferie. Mens sommeren foretrækkes af lidt mere end hver tiende (12 pct.)

”Over de seneste år har interessen for aktive rejser været støt stigende – og det året rundt. Men vi kan helt klart mærke, at vinteren er på vej frem. Både set ift. rejser i det hele taget og i særdeleshed i forbindelse med aktive ferier. En aktiv ferie til eksempelvis Thailand ses som en oplagt mulighed for at kombinere varme og sol med et passende miks af afslapning og træning, mens alle andre render rundt i store vinterjakker og med løbende næsetipper herhjemme,” fortæller Glenn Bisgaard, kommunikationschef hos Apollo.

Hele familien tager gerne af sted på aktiv ferie
Mange pakker hele familien, store som små, og tager på en aktiv ferie, hvor alle kan deltage i de mange sports og træningsaktiviteter på deres niveau. Godt hver syvende dansker (13 pct.) rejser således gerne sammen med hele familien, når der står aktiv ferie i kalenderen.

Dog er der også en del, som foretrækker at bruge en aktiv ferie sammen med andre end familien. Således rejser knap hver tiende dansker (9 pct.) enten alene af sted eller sammen med andre end familien eller partneren, når de tager på aktiv ferie.

”Ud over familier, der skal boltre sig i sol, vand og træning for alle aldre, er der er mange trænings- og løbeklubber, der udnytter den kolde tid til at rejse af sted med dem, de typisk træner sammen med. Det er for det første oplagt at hive træningen ud af det kolde klima, vi holder os her i Danmark i de kommende måneder. Derudover er det en rigtig god mulighed for at være social med folk i andre omgivelser,” slutter Glenn Bisgaard.