Åbne døre i det nye EU

Mandag kørte de to første lastbiler med ost fra Arla Foods’ mejeri i Polen over den polske grænse med kurs mod det finske marked.

På den første hverdag efter EU-udvidelsen kunne de to lastbil-læs med ialt 40 tons edam-ost fremstillet på mejeriet i Polen uden hindringer køre over den polske grænse. Tidligere har man oplevet op til 30 kilometer lange køer ved den polske grænse, hvilket skabte store forsinkelser, men EU-udvidelsen betyder, at der nu ikke skal fortoldes ved grænsen. Samtidig er der ikke længere begrænsninger på eksporten fra Polen til de gamle EU-lande.

Produkterne fra Polen giver Arla Foods lidt flere strenge at spille på som leverandører, forklarer direktør for Division Europa Torben Olsen.

”Den nederste del af markedet er meget stort, og her er vi stort set ikke repræsenteret i dag. Det er det marked, vi nu forsøger at tage en større del af. Vores kunder i detailhandelen søger færre leverandører, og det, at vi også kan tilbyde oste i den nederste ende af prisskalaen, gør os mere attraktive som leverandører”, siger Torben Olsen.

Mejeriet i Polen skal være med til at give Arla Foods flere strenge at spille på.
Udvidet marked på sigt

Mens Arla Foods fra den første dag kan udnytte de muligheder, som EU-udvidelsen giver på de gamle EU-markeder, vil det vare længere, før effekten af den frie adgang til de ti nye markeder i EU viser sig, vurderer divisionsdirektøren.

”Forbrugerne i de tidligere østlande har ikke fået flere penge mellem hænderne fra fredag til lørdag 1. maj, så på kort sigt er der ikke noget der ændrer sig. Men på længere sigt vil det blive en fordel, at vi har fri adgang til de markeder. Desuden er det ofte de detailkæder, som vi handler med i forvejen, der er tilstede på de nye EU-markeder, og det kan gøre det lettere for os”.