Argentinsk guvernør imponeret over pulverfabrikken

De ydre rammer på den nye vallepulverfabrik i Argentina er nu færdige, og den store montagekran er fjernet.

Færdiggørelsen af byggeriet, det vil sige gulve, maling, lys og sanitet, vil fortsætte indtil midten af december. I øjeblikket er der cirka 250 håndværkere på pladsen.

De første to skibe er ankommet fra Danmark, og udstyret er leveret på byggepladsen. Det tredje skib er netop ankommet til Buenos Aires. Der mangler yderligere to skibe fra Danmark samt tre fra New Zealand og Japan, før alt procesudstyr er ankommet.

APV Pasilac startede i begyndelsen af august montagen. De er i alt godt 40 personer, men kun fire fra Danmark, resten er lokale folk. De arbejder med rørbroer og indvejningsterminalen. Inddamperen er også nået frem og placeret i bygningen, og formontage af sprayanlægget er netop startet.

De to jordbassiner til rensningsanlægget er godt på vej. Bassinerne på hver 3.500 kvadratmeter er gravet ud og forsynet med plastmembran. Alle betontanke er færdigmonterede og arbejdet venter nu på leverancen af det tekniske udstyr.

Fabriksdirektør i Argentina Finn Simonsen havde i søndags besøg af guvernøren for Córdoba-provinsen, Jose Manuel De la Sota, og guvernøren syntes godt om det, han så.

”Jeg tror, at jeg uden at overdrive kan sige, at guvernøren var imponeret over byggeriet og projektets omfang. Samtidig var han glad for, at byggeriet kører planmæssigt. Det er jo ikke altid tilfældet her i Argentina og slet ikke i øjeblikket, hvor landet har store økonomiske problemer”, fortæller Finn Simonsen.