Arla er nu inde i 3.000 butikker i Mellemøsten

Smør og ost fra Arla Foods har fået et comeback i 3.000 butikker og supermarkeder i Mellemøsten. Samtidig har Arla modtaget en bekræftelse fra 31 af sine største detailhandelskunder i Saudi Arabien, om at de sætter produkterne tilbage på hylderne på lørdag.

”Vi er særdeles glade for, at vores største saudiske kunder har valgt at slutte boykotten. Vi forventer, at de store detailhandelskæder i resten af Mellemøsten vil tage samme beslutning,” siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla.

Før boykotten solgte 50.000 butikker og supermarkeder Arlas produkter.

Reaktionen fra forbrugerne i de butikker og supermarkeder, der igen sælger mejeriprodukter fra Danmark, er foreløbig positiv.

”Men vi er fuldt ud bevidste om, at flere af de arabiske forbrugere kan være skeptiske over for vores produkter. Derfor vil vi fremadrettet ændre vores markedsføring,” siger Finn Hansen.

Blandt andet ønsker Arla at sponsere humanitære projekter – som hjælp til handicappede børn, kræftpatienter og sultende - i området og har derfor rettet henvendelse til Dansk Røde Kors for at få hjælp til at koordinere indsatsen. Desuden har Arla besluttet at støtte aktiviteter, der kan skabe større forståelse mellem verdens religioner og kulturer.

”Vi ønsker at bakke op om, at de forskellige kulturer kan fungere sammen, for ellers bliver det svært for os at agere som global virksomhed,” siger Finn Hansen.

Arla annoncerer i morgen i mellemøstlige aviser, og følgende ordlyd indgår i annoncen:
"Arla Foods har besluttet at sponsere en international konference, som har til formål at skabe en bedre forståelse og værdsættelse af alle verdens religioner og kulturer. Kun gennem en bedre fælles forståelse og respekt mellem religionerne og kulturerne kan vi undgå misforståelser og dermed forhåbentlig undgå episoder, som udløser had og vold."