Arla Foods investerer 1,6 mia. kr.

Pressemeddelelse   •   Okt 02, 2003 14:58 CEST

Med bestyrelsens godkendelse af investeringsbudgettet for det kommende år på 1,6 mia. kr. fastholder selskabet investeringsniveauet fra det netop afsluttede regnskabsår.

Budgettet fordeler sig på tre nogenlunde lige store dele, hvor Division Produktion tegner sig for omtrent en tredjedel på 546 mio. kr. Heraf udgør projekter fra strukturplanen ca. 220 mio. kr. Det drejer sig først og fremmest om udvidelsen af blueproduktion på Høgelund Mejeri fra en kapacitet på 6.000 tons til en kapacitet på 15.000 tons.

Division Ingredients står for den næste tredjedel med godt 500 mio. kr. Heraf udgør nybygningen af en mælkepulverfabrik i Vimmerby iSverige langt hovedparten. Det første spadestik er taget, og byggeriet ventes at stå færdigt i november næste år.

Division Danmark og Division Sverige udgør sammen med resten af organisationen den resterende tredjedel af det samlede budget på 1,6 mia. kr. dog således, at de to hjemmemarkedsdivisioner tegner sig for 204 mio. kr. i Danmark og 230 mio. kr. i Sverige.

I den forbindelse etableres der en ny tappelinje på Esbjerg Mejeri til supper og saucer samt en udbygning af UHT-produktionen for i alt ca. 32 mio. kr. I Division Sverige er det største projekt fortsat udvidelse og automatisering af kølelageret i Jönköping for ca. 42 mio. kr.

En af det kommende års store investeringer er ny mælkepulverfabrik i Vimmerby.