Arla Foods stopper flødeleverance til Fanø Mejeri

Arla Foods stopper pr. 10. marts med at levere fløde til det libanesisk/dansk-ejede Fanø Mejeri. Det gælder den del af fløden, som anvendes i mejeriets produktion af Lurpak smør til eksport.

Beslutningen er truffet på baggrund af en vurdering af Fanø Mejeris evne og vilje til at bakke op om en af dansk mejeribrugs allervigtigste mærkevarer Lurpak på store eksportmarkeder, som i dette tilfælde Mellemøsten.

Fanø Mejeri afsætter i dag gennem sin libanesiske medejer Lurpak smør i både Libanon, Syrien, Saudi-Arabien og i De Forenede Arabiske Emirater.

”Det står Fanø Mejeri frit for at købe fløde til produktion af smør et andet sted eller etablere egen mælkeindvejning. Men Arla Foods vil ikke deltage i at ødelægge Lurpak mærket, som danske smørproducenter og eksportører igennem 40 år har opbygget på verdensmarkedet,” siger koncerndirektør i Arla Foods Andreas Lundby om baggrunden for at stoppe leverancerne af fløde til Fanø Mejeri.

De øvrige danske Lurpak producenter har i dag et fælles selskab, Andelssmør, hvorigennem man markedsfører Lurpak ude på eksportmarkederne.

Igennem de seneste 10 år har mejerierne i fællesskab investeret mere end en milliard kroner i at give dansk Lurpak en særlig status på eksportmarkederne.
I alt fem mejerier står i dag bag produktionen på i alt cirka 50.000 ton Lurpak.
Mellemøsten er efter England det vigtigste eksportmarked for danske Lurpak producenter.