Arla mest kendt i Norden

Pressemeddelelse   •  Feb 13, 2002 15:30 CET

De fleste danskere og svenskere tænker først på Arla, når de bliver bedt om at nævne et mejerimærke.
Til gengæld kniber det gevaldigt med forbrugernes kendskab til den dansk-svenske virksomhed, når man kommer uden for de to landes grænser.

Det viser en forbrugerundersøgelse, som det internationale analyseinstitut Millward Brown netop har lavet for Arla Foods i seks udvalgte lande.

I Danmark nævner 70 pct. af de adspurgte Arla som det mejerimærke, de først tænker på, og i alt 82 pct. nævner Arla. I Sverige er de tilsvarende tal 82 pct. og 95 pct.
På de store eksportmarkeder England, Tyskland og Saudi-Arabien ligger tallene til gengæld nede omkring en pct., mens flere forbrugere i disse lande kender Arla Foods’ produkter såsom Lurpak, Buko og Three Cows. Eneste undtagelse er Finland, hvor 13 pct. nævner Arla Foods først, og i alt 71 pct. nævner Arla, til trods for at det gamle Arla først kom ind på markedet i 1995.

”Undersøgelsen bekræfter, at det er vigtigt at bygge Arla navnet op som et varemærke i de lande, hvor vi endnu er ukendte”, siger direktør for Koncern Marketing Håkan Stolt, som står bag undersøgelsen.

”Når først Arla navnet er blevet kendt, behøver vi ikke starte fra nul, hver gang et nyt produkt skal lanceres, og det vil betyde færre omkostninger. Finland er et eksempel på, at det kan lade sig gøre at blive kendt på bare seks år.”

I Danmark, Sverige og Finland blev forbrugerne også stillet spørgsmålet: ”Hvor tilfreds er du med Arla?” På en skala fra 1 til 10 med 10 som det bedste lå gennem- snittet i Danmark på 7,6, i Sverige på 7,4 og i Finland på 7,3, hvilket Håkan Stolt betegner som ”så godt, at det er svært at gøre bedre”.
”Dette er den første undersøgelse, men det mest interessante bliver at følge udviklingen i de kommende år – om Arla går frem eller tilbage på kendskab og tilfredshed,” tilføjer Håkan Stolt.