​Arlas rapporter for 2014 tilgængelige for download

​Arlas rapporter for 2014 tilgængelige for download

Arla har nu offentliggjort sin årsrapport for 2014 samt en ny CSR-rapport, der viser, hvordan virksomheden levede op til sit sociale, etiske, miljømæssige og økonomiske ansvar i det forgangne år.

Efter at være blevet godkendt af Arlas repræsentantskab på et møde i Nyborg onsdag og torsdag er årsrapporten for 2014 og CSR-rapporten nu blevet offentliggjort og tilgængelige for download.

Mens årsrapporten for 2014 kan fortælle om Arlas hidtil bedste årsresultat, indeholder den seneste CSR-rapport mange eksempler på, hvordan Arla har arbejdet ansvarligt i løbet af året, men nævner også nogle af de udfordringer, virksomheden er stødt på undervejs.

"I takt med Arlas vækst er det vigtigt, at vi fortsætter med at gøre ting på nye og bedre måder. Jeg tror på, at Arla vil vokse ved at skabe langsigtet bæredygtig værdi for andre, herunder vores ejere, kunder, partnere og kolleger – eller ganske enkelt mennesker, som efterspørger naturlige, sunde mejeriprodukter, der kan skabe glæde i hverdagen. Det håber jeg, at I vil finde eksempler på i denne rapport. Jeg håber også, at jeg har inspireret jer til at følge os på den ansvarlige vej, vi har valgt," skriver Peder Tuborgh, CEO for Arla Foods, i indledningen til dette års CSR-rapport.

Mere ansvarlig soja

Der var mange betydningsfulde tiltag vedrørende Arlas ansvarlighed i løbet af 2014. Arla blev verdens største indkøber af RTRS-sojacertifikater. Al soja, som bruges på Arlas gårde, er 100 procent RTRS- eller Proterra-certificeret.

Arla har også udviklet en global strategi for bæredygtig mælkeproduktion. Derfor samarbejder vi med vores landmænd om at forbedre dyrevelfærden, spare på vand, energi og foder, reducere udledningen af drivhusgasser og udvikle initiativer i Danmark, Sverige, Centraleuropa og Storbritannien, som fokuserer på biodiversitet.

Et robust strategisk fokus fører til stærke resultater

Arla kom ud af 2014 med det bedste overordnede resultat nogensinde: en rekordstor Arlaindtjening på 41,7 eurocent pr. kg med en samlet mængde andelshavermælk på 11,7 mia. kg i 2014. Arla havde også den hidtil største omsætning på 10,6 mia. EUR, hvoraf en stor del kan tilskrives organisk vækst på 6,7 procent. På trods af et år med store udsving for den globale mejeribranche betød de stærke brands og det konstante fokus på effektivitet og omkostningsstyring, at Arla kunne udnytte den positive udvikling optimalt og være konkurrencedygtige, da udviklingen gik den modsatte vej.

Læs eller download Arlas årsrapport for 2014 på www.arla.com/annualreport

Læs eller download Arlas CSR-rapport for 2014 på www.arla.com/csr

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 13.500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.