Barry Callebaut køber Arla Foods’ datterselskab AM Foods

Arla Foods sælger datterselskabet AM Foods i Kågeröd i Sverige til schweiziske Barry Callebaut, som er Europas førende producent af højkvalitets kakao- og chokoladeprodukter.

Overtagelsen forventes at ske den 1. september, eftersom handlen først skal godkendes af de tyske konkurrencemyndigheder. De faglige forhandlinger er gennemført.

AM Foods har i 30 år fremstillet chokolade- og cappuccinopulver til primært den europæiske food service-sektor. Virksomheden har en omsætning på 250 millioner kroner.

Salget af AM Foods er et led i Arla Foods’ strategi om hovedsageligt at fokusere på sin egen kernevirksomhed. De 78 medarbejdere i AM Foods, som arbejder i flere europæiske lande - heraf er fem ansat i Viby - vil få nyt arbejde i Barry Callebaut Group. De integreres i forretningsenheden Gourmet & Specialities, der dermed får cirka 100 ansatte og en omsætning på chokolade- og cappuccinoblandinger på godt 500 millioner kroner. Samlet har Gourmet & Specialities en omsætning på 2,3 milliarder kroner.

Stærk virksomhed
”Vi er glade for, at AM Foods bliver overtaget af en stærk virksomhed inden for kakaobranchen, som også er fokuseret på automatprodukter”, siger Bengt Mårtensson, som er koncerndirektør i Arla Foods og bestyrelsesformand i AM Foods.

”At indgå i en koncern, som er stærk inden for

kakao- og chokoladepulverområdet, giver AM Foods store muligheder. Det her bliver godt for både medarbejderne og virksomheden”, siger han.

Køberen planlægger at flytte sin nuværende lønproduktion af disse produkter fra Tyskland til Kågeröd.

Den børsnoterede virksomhed Barry Callebaut og Arla Foods skrev under på handlen den 2. juli. Købet ses som et led i den schweiziske virksomheds strategi om at vokse inden for dette område.

”Ved at købe AM Foods får vi et anlæg, der produktionsteknologisk er førsteklasses, samtidig med at vi får mulighed for at styrke vores position i Europa, hvor forbrugerne i højere grad vælger at indtage deres måltider uden for hjemmet”, siger Benoît Villers, som er direktør for Gourmet & Specialities i Barry Callebaut.