Brabrand Mejeri har øget produktiviteten med 26 pct.

På syv måneder er Brabrand Mejeri gået fra at producere 410 enheder til 520 enheder i timen.

Arbejdsprocesserne på Danmarks største yoghurtmejeri har været igennem et grundigt eftersyn, og mejeriet kan nu præstere en produktivitetsforbedring på 26 pct.

Fra at have produceret gennemsnitligt 410 enheder – bægre, flasker, kartoner eller spande af syrnede mælkeprodukter – i timen, fremstiller Brabrand Mejeri nu i gennemsnit 520 enheder i timen. Forbedringen er sket fra februar til august i år, og besparelserne løber op i 18-20 millioner kroner årligt.

Det imponerende resultat skyldes et tættere samarbejde med Arla Foods’ marketingafdelinger, assistance fra konsulentvirksomheden Anpro, klart definerede mål og visioner og ikke mindst en stor indsats fra ledelsens og især medarbejdernes side.

”Jeg er imponeret over, hvor fokuserede medarbejderne har været på målene, og at de har været i stand til at skabe en så unik produktivitetsforbedring”, siger mejerichef Sjur Fitje.

For at fejre forbedringen bød mejerichefen tirsdag natholdet på rundstykker og dagholdet på frokost. Hver af de 200 medarbejdere fik desuden et uldtæppe med et diskret Arla-logo som tak for indsatsen.

Brabrand Mejeri fik ved tirsdagens fejring af det gode resultat også overrakt en pris fra konsulentvirksomheden Anpro, fordi mejeriet er den arbejdsplads, som i 2001/02 har forbedret sig mest ved at bruge Anpros effektiviseringssystemer. Fra venstre er det Anpro-projektleder Flemming Fugl, mejerichef Sjur Fitje med prisen i hånden, Anpros adm. direktør Sean O'Hara og produktionsdirektør I Division Danmark Dan Kolding. Foto: Niels Åge Skovbo