Få styr på menuen til den store konfirmationsdag

Få styr på menuen til den store konfirmationsdag

Årets konfirmationssæson står for døren. For mange familier betyder det også årets udfordring: At skulle få madkabalen til at gå op på den store dag. For en stor del af danskerne oplever udfordringer med tid og planlægning, når de skal lave mad til en stor forsamling. Men der er hjælp at hente, lyder det fra Tove Færch fra Karolines Køkken, der her giver opskriften på en vellykket konfirmationsmiddag.

Hvide kjoler, slips og Blå Mandag. Det er snart den tid på året, hvor en række unge danskere træder ind i de voksnes rækker. Og for mange familier står en prøvelse for døren, når tre-retters menuen eller buffeten skal planlægges, klargøres og anrettes. For det kan unægtelig være en udfordring at lave mad til mange gæster. I en ny undersøgelse fra Karolines Køkken svarer fire ud af ti danskere, der har prøvet at lave mad til en større forsamling, at de bruger for meget tid på at lave maden. Og hver tredje oplever udfordringer med at forberede maden på forhånd.

”Konfirmation er en milepæl for både forældre og konfirmand. Derfor er det dagen, hvor også maden gerne skal gå op i en højere enhed. Og for dem, der holder konfirmationen derhjemme, er det måske første gang, at forældrene prøver at lave mad til en så stor forsamling, som en konfirmation ofte er,” siger Tove Færch, der har været leder af Karolines Køkken gennem 22 år. Hun fortsætter:

”Kunsten er at forberede maden godt på forhånd og vælge en enkel menu med få, lækre ingredienser, hvor dele kan laves på forhånd. Fx kan man bage og portionere kager og have hjemmelavet is klar i fryseren. Et godt tip er at kugle isen op på forhånd, så man kan anrette en avanceret desserttallerken i en fart. Salaten kan også forberedes dagen før. Skyl og snit grøntsagerne og læg dem i hver sin plastikpose i køleskabet og gør dressingen færdig. Og står hovedretten på rødt kød, så lad det marinere i køleskabet natten over – det gør smagen mere intens.”

Tips til servering og anretning

Mange danskere oplever også udfordringer med at anrette maden og servere den varm og frisk. Knap fire ud af ti danskere, der har lavet mad til en større forsamling, peger på, at det er svært at holde maden varm og frisk, mens hver fjerde mener, det er svært at anrette maden. Men også her handler det om at sammensætte menuen og planlægge tiden rigtigt.

”Et godt tip er at vælge en hovedret, hvor det kun er få elementer som kødet og saucen, der skal være varme. Det gør det lettere, at få det hele klar på samme tid. En nem måde at holde maden varm eller kold på er at bruge termobokse, når det kniber med pladsen i ovnen og køleskabet. Og så er det en god ide at få hjælp til servering og afrydning, eller at lægge en seddel under hver tallerken med et lille job til hver gæst ved de mere uformelle konfirmationer,” siger Tove og fortsætter:

”Når maden skal anrettes kan man gøre meget med få ting. Fx ser det fint ud at toppe suppen eller fiskeanretningen med cremefraiche og krydderurter som persille, dild og brøndkarse. Det grønne klæder også desserten, som fx kan pyntes med citronmelisse eller krusemynte. Det er altid et godt råd at tænke på, at retten skal indeholde farver, der komplimenterer hinanden. Og kontraster mellem det varme og kolde og det bløde og sprøde.”

Knap hver tredje dansker, der har lavet mad til en stor forsamling, mangler inspiration til, hvad de skal servere for gæster. Derfor har Karolines Køkken sammensat forslag til konfirmationsmenuen her og her.

Fem gode råd fra Tove Færch til en vellykket konfirmationsmenu:

1. Sammensæt en enkel menu med få, lækre ingredienser
  2. Planlæg menuen godt, så der ikke opstår uventede ting på dagen
  3. Forbered dele af menuen på forhånd
  4. Brug termobokse til at holde maden varme eller kold
  5. Pynt maden med fx krydderurter, bær og limebåde

Om undersøgelsen:

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 1.005 webinterviews indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 29. januar til 9. februar 2016. Heraf er 464 interviews gennemført blandt forældre, der har hjemmeboende børn under 18 år. Det er denne gruppe, som i undersøgelsen betegnes som mødre og fædre.

Nøgletal fra undersøgelsen

• 64 pct. af danskerne har prøvet at lave mad til store forsamlinger over ti personer. For børnefamilierne gælder det 74 pct.
  • Danskerne oplever flere udfordringer, når de skal lave mad til større forsamlinger. Af dem, der har prøvet at lave mad til store forsamlinger over ti personer:
    • Bruger 39 % for meget tid på maden
    • Har 37 % svært ved at holde maden varm eller frisk
    • Synes 30 %, det er svært at forberede maden på forhånd
    • Har 25 % svært ved at anrette maden pænt
  • 31 pct. af danskerne mangler inspiration til, hvad de skal servere for gæster. Især mødrene savner inspiration. 41 pct. af mødrene angiver, at de savner inspiration mod 17 pct. af fædrene.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.