Ja til fusioner

Arlas repræsentantskab har i dag sagt ja til at Arla fusionerer med tyske Milch-Union Hocheifel og britiske Milk Link.

Repræsentantskabet stemte med stort flertal ja til de to fusioner.

”Nu har store flertal i alle tre selskaber sagt ja, og det føles utroligt godt og stærkt, at vi træffer denne beslutning om en fælles fremtid. Vi byder vores nye medlemmer fra MUH og Milk Link hjerteligt velkommen i Arla,” siger formanden for Arla Foods, Åke Hantoft.

Arlas adm. direktør Peder Tuborgh er også glad for ejernes beslutning.

”Det er en vigtig beslutning og en fundamental styrkelse af Arla. Ejerkredsen udvides med flere andelshavere, og med andelshavere i Storbritannien, som alle deler vores tanker om fremtiden: At være et stærkt europæisk mejeriselskab, som opererer i et globalt marked,” siger Peder Tuborgh.

De to fusioner skal nu vurderes af de relevante konkurrencemyndigheder. Forventningen er, at fusionerne kan føres ud i livet i løbet af efteråret 2012.

I tråd med Arlas Strategi 2015
Med fusionerne vil Arla komme et væsentligt skridt nærmere flere af de overordnede mål i koncernens strategi 2015:

- Arla bliver Storbritanniens største mejeriselskab og nummer tre i Tyskland, begge dele er beskrevet som mål for Arla i 2015.
- Arla har desuden et mål om at nå en omsætning på 75 mia. kroner i 2015. Hvis fusionerne godkendes vil de to selskaber tilsammen tilføre Arla en ekstra omsætning på ca. 9 mia. kroner. Arla omsatte i 2011 for 55 mia. kroner, og sammen forventes selskaberne at skabe en omsætning på omkring 70 mia. kroner i 2013.

Fakta:

Der blev gennemført selvstændige afstemninger om de to forslag og stemmerne fordelte sig således:

MUH: I Arlas repræsentantskab var der et flertal på 98,7 procent for fusionerne. 156 stemte ja, 2 stemte nej, 2 deltog ikke i afstemningen. I MUH var der et flertal på 98,5 procent for fusionerne. 135 stemte ja, 2 stemte nej, 1 blev forhindret i at stemme pga. sygdom.

Milk Link: I Arlas repræsentantskab var der et flertal på 96,8 procent for fusionerne. 152 stemte ja, 5 stemte nej, 3 deltog ikke i afstemningen. I Milk Link var der 1.314 der stemte, og 99,5 procent stemte for fusionen.

Jesper Skovlund

Pressekontakt Pressechef +45 89 38 18 96