​Julen er hjerternes og piskeflødens fest

​Julen er hjerternes og piskeflødens fest

Danskerne køber dobbelt så meget piskefløde i december måned som normalt, og faktisk forventer de at købe ikke mindre end 3,2 mio. liter piskefløde i julemåneden, viser en ny forbrugerundersøgelse fra Arla.  Salgstallene fra de sidste tre år bakker op om tendensen og fastslår, at fløden er en fast del af vores højtider og madkultur.

Juleaften nærmer sig med hastige skridt, alle de traditionelle juleopskrifter findes frem – og der skal piskefløde i, viser en ny forbrugerundersøgelse fra Arla. 55 pct. af danskerne forventer at bruge mere piskefløde i december end i andre måneder, og i alt vil de forventeligt købe 3,2 mio. liter piskefløde i julemåneden. Samtidig vil flere danskere end normalt – faktisk hele 590.000 flere – melde sig under flødefanerne i december.

Fløden er en madtradition
Salget af piskefløde stiger i højtiderne, og især omkring julen eksploderer det. Der langes dobbelt så meget piskefløde over disken i julemåneden som på en normal måned. Det dokumenterer Arlas opgørelse over flødesalget for de sidste tre år. Og det stemmer overens med danskernes egne udsagn i analysen om, hvor meget piskefløde de plejer at købe på en normal måned, nemlig gennemsnitligt 0,39 liter, og hvor meget de forventer at købe i december i år: Hele 0,82 liter i gennemsnit. På en normal måned køber knap en femtedel af danskerne en liter piskefløde eller mere, mens det i julemåneden gælder for halvdelen af befolkningen.

”Vi sælger mere piskefløde tre gange om året, nemlig omkring påsken, sommeren og især julen,” fortæller Tove Færch, leder af Karolines Køkken, der har mange års erfaring med den danske madlavningskultur. ”Kurven er næsten identisk år for år, og den viser tydeligt, at piskefløden er en essentiel del af vores madtraditioner, der følger højtiderne og årets gang. Vi skal have piskefløde til vores påskefrokost, sommer-jordbær og julemiddag, og det er i hvert fald ikke på disse vigtige tidspunkter, at vi vil gå på kompromis med smagen. De tre højdepunkter på året er nærmest kulturelle milepæle for os.”

Risalamande er et hit
Danskerne vil have fløde i julen, og de ved præcis, hvad den skal bruges til. 72 pct. af danskerne svarer nemlig, at piskefløden skal bruges i den klassiske juledessert risalamande. Sovsen går dog ikke fri, da 44 pct. svarer, at den også skal piftes op med den hvide smagsgiver. Generelt er der bred enighed rundt om i Danmark, men specielt for Vestjyderne er, at de også i høj grad bruger piskefløden til tarteletter.

”I julen samles vi med vores nærmeste med den gode mad i centrum, og der spiller piskefløden en meget vigtig rolle for smagsoplevelsen,” fortæller Tove Færch. ”Det synes vi er glædeligt og dejligt – julen er et af årets samlingspunkter, og der skal være plads til lidt selvforkælelse. Så kan man rette op på fedtprocenten på den anden side af nytåret.”

Befolkningsanalysen er foretaget gennem Epinions befolkningspanel på vegne af Arla blandt 1.994 respondenter i perioden 7.-25. november 2014.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 13.500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.