Købstilbud sendt til aktionærer

Pressemeddelelse   •   Feb 15, 2007 09:32 CET

I dag, torsdag 15. februar, er det såkaldte ”Scheme of arrangement” sendt til aktionærerne i Arla Foods UK plc.

”Scheme of arrangement” svarer til et prospekt, som er en mere detaljeret gennemgang af Arla Foods’ købstilbud på de resterende aktier i Arla Foods UK plc. På baggrund af prospektet skal aktionærerne på en ekstraordinær generalforsamling 12. marts tage stilling til købstilbuddet.

Prospektet beskriver blandt andet i hovedtræk Arla Foods’ strategi for den fortsatte virksomhed i Storbritannien. I overvejelserne vil der kunne indgå enten en udvidelse af eksisterende mejerier eller opførelsen af et nyt mejeri. Sidstnævnte kan i givet fald få konse-kvenser for et eller flere af Arla Foods UK plc’s øvrige mejerier.

Arla Foods forventer desuden, at realiseringen af besparelser og synergier i forbindelse med en fuld integration af selskabet kan føre til nogen nedskæring i medarbejderstaben, ligesom en afnotering af selskabet på den engelske børs kan medføre ændringer i ledelsen.

Såfremt aktionærerne siger ja til købstilbuddet, og handlen godkendes af myndighederne, vil handlen træde i kraft 5. april.

Arla Foods har i forvejen aktiemajoriteten i det britiske selskab med 51 procent af aktierne. Købstilbuddet gælder de resterende 49 procent. Købstilbuddet er på 71 pence (ca. 8 kr. ) pr. aktie, hvilket giver en samlet værdi af de resterende aktier på 2,4 mia. kr.