Lavere men mere ernæringsrigtig støtte til skolemælk

EU-støtten til børnenes skolemælk bliver fra nytår sat ned fra 95 til 75 pct. Det besluttede EUs landbrugsministre mandag aften samtidig med, at de ændrede støtteordningen, så den bliver mere ernæringsrigtig.

I dag er støtten fedtbaseret, så sødmælk får mest støtte og skummetmælk slet ingen, men fra næste år vil støtten blive mere proteinbaseret.

Beslutningen er positiv for Danmark, hvor det i årevis har vakt harme, at støtten har været så fedtfokuseret. Herhjemme drikker de fleste skolebørn letmælk og en del skummetmælk, bl.a. fordi Mejeriforeningen har udlignet prisforskellen i forhold til sødmælk. Så selv om EU-støtten til skolemælk generelt set bliver mindre, vil en øget støtte til den fedtfattigere mælk formentlig opveje faldet. I andre EU-lande, som f.eks. Tyskland, hvor skolemælken udelukkende er sødmælk, vil ændringen umiddelbart ramme hårdere. Der vil dog først senere blive taget stilling til, hvordan ordningen skal administreres i Danmark.

EU-konsulent på Mejeriernes EU-kontor i Bruxelles, Poul Andersen, formoder, at danske forældre undgår at opleve en større ændring af prisen. Den endelige mælkepris, som støtten skal beregnes ud fra, fastsættes først i efteråret af Kommissionen.