Nyt produktionsanlæg åbnet i Senegal

Et nyt produktionsanlæg til ompakning af Dano® mælkepulver er nu operationelt i Senegals hovedstad Dakar. Senegal er både et vigtigt marked og knudepunkt for eksport til flere lande i den vestafrikanske region, som Arla har fokus på i sin 2020-strategi.

Det nye anlæg, som blev officielt åbnet tirsdag 17. maj, har en kapacitet til årligt at håndtere 5.000 tons mælkepulver fremstillet i Europa af Arlas ejeres mælk. På det 1.400 kvadratmeter store anlæg vil mælkepulveret blive pakket i forskellige forbruger-emballager - for eksempel små folieposer, der rummer pulver til et enkelt glas mælk og kan købes til en overkommelig pris.

"Arla ønsker aktivt at deltage i udviklingen af mejerimarkedet i Vestafrika og levere ernæring af høj kvalitet til overkommelig pris til forbrugerne i regionen. Anlægget er endnu en milepæl i denne ambition. Med anlægget skaber vi desuden arbejdspladser, i første omgang til 20 personer i produktionen, og dette tal vil stige i takt med, at vi øger salget og volumen," siger Steen Hadsbjerg, ansvarlig for Arlas forretning syd for Sahara.

Dåserne og folieposerne fra anlægget vil blive distribueret til grossister og butikker i Senegal gennem Arlas partner, den Dakar-baserede distributør Agroline S.A. Det er også planen, at distributionen skal udvides til nabolandene.

"Agroline har et meget stærk distributions-netværk i hele Senegal og håndterer både produkter på køl og uden for køl. Senegal vil være vores knudepunkt for distribution ind i Mali og senere også Mauretanien. Afhængig af kapaciteten forventer vi at lancere i Mali senere på året," siger Steen Hadsbjerg.

Arla tilbyder allerede Dano® langtidsholdbar drikkemælk i Senegal og ambitionen er med tiden at kunne tilbyde et mere komplet produktsortiment til detailhandlen. Derudover har Arla også ambitioner inden for foodservice, og i marts 2indgik Arla en aftale med YUM-YUM, en lokal pizza kæde i Senegal, om levering af mozzarella.

Senegals befolkning er ca. 14 millioner mennesker. Der er et modent marked for mejeriprodukter med en anslået værdi af 250 millioner euro. De hurtigst voksende kategorier er smagstilsat mælkepulver, kondenseret mælk og yoghurt. Den gennemsnitlige vækst i markedet forventes at være på fem procent om året indtil 2020. Derudover spiller Senegal en stor rolle som transitland for mælkepulver, der importeres til bl.a. Mali og Burkina Faso.

Vurdering af menneskerettigheder i Senegal
I 2015 gennemførte Arla en vurdering af menneskerettighederne i Senegal for at sikre, at selskabets aktiviteter i landet ikke bringer utilsigtede negative konsekvenser for den lokale mælkeproduktion og de lokalsamfund, der er afhængige heraf.

Læs hele menneskerettigheds-evalueringsrapporten her

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.